Søk

23 Barnesanger arrangert for 2 fioliner (elev/lærer) av Gunnar Homstvedt

23 Barnesanger arrangert for 2 fioliner (elev/lærer) av Gunnar Homstvedt
Produsent: Norsk Musikforlag
Tilgjengelighet: På lager
Varenummer: NO10318
135 kr
decrease increase

Description
GUNNAR HOMSTVEDT: 23 Barnesanger arrangert for to fioliner (elev/lærer).


Inneholder disse sangene:


Lisa gikk til skolen
Nede på stasjonen
Tornerose
Fløy en liten blåfugl
Bjørnen sover
Å, var jeg en sangfugl
Fola fola Blakken
Jeg er trett og går til ro
Bake kake søte
Ro, ro til fiskeskjær
Aftensolen smiler
Nisser og dverge
Opp lille Hans
Kua mi
Bro bro brille
Haren uti gresset
Lille Petter Edderkopp
Se regndråper faller fra skyene
Tyven tyven
Da klokka klang
Ritsj, ratsj fillibombombom
Pål sine høner
Per Spelmann



GUNNAR HOMSTVEDT: 23 BARNESANGER FORORD
Da jeg begynte arbeidet med å arrangere barnesanger, var det ikke i den hensikt å utgi en samling. Arbeidet pågikk over tid, i forståelse med noen av mine elever som hadde bedt om å få spille kjente sanger. Jeg innhentet sangliste og begynte å skrive. Produktene fikk god mottagelse og elevene fikk mer glede av spillingen. De begynte å øve mer og gjorde større framgang, og noen begynte også å lære sangene utenat.


Det kan være vanskelig å lære å spille fiolin. Litt lettere blir det når stykkene som skal spilles er kjente. Rytmen knyttes til en tekst, og når rytmen er forstått og sangen kjent, er det ikke så mye mer som skal til. Barnet kan selv etterprøve resultatet og arbeide selvstendig.


Sangene er arrangert i de mest ideomatiske toneartene D-dur, A-dur og G-dur. Annenstemmene har forskjellig funksjon i det noen er svært enkle og blir en støtte for intonasjonen mens andre er mer kompliserte og setter konsentrasjonen på prøve. De er, foruten en fargelegging av sarigen, ment som en trening i å innrette seg i en større harmonisk helhet og er en god forberedelse til samspill i grupper. Jeg har i valg av taktart og artikulasjon gått ut fra teksten, her med unntak av «Per Spelmann», hvor jeg fra en tenkt hardingfeleversjon har skilt ut melodistemmen. Sangene er ordnet i en progressiv rekkefølge etter elevstemmens vanskelighetsgrad når begge stemmene spilles samtidig. Opprinnelig ble musikkinstrumentene brukt unisont til solosang eller kor; som en ledsager til den menneskelige stemme.


Etterhvert som instrumentalmusikken lever sitt eget liv, er det viktig ikke å glemme utgangspunktet. Barnets første møte med instrumentet bør knyttes til det samme som først knyttet menneskene til instrumentene, nemlig muligheten til å la sangen og fantasien finne uttrykk i et nytt musikalsk medium. Sangene er ment å være et supplement til allerede etablerte undervisningsopplegg og behøver ikke følges slavisk. De vil også kunne danne bakgrunnsmateriale for notefri opplæring og kanskje være en brobygger mot en forståelse av noter, ettersom idegrunnlaget for slik opplæring og utgangspunktet for denne samlingen er nært beslektet.


Gunnar Homstvedt


BIOGRAFI
Gunnar Homstvedt er født 1958 og begynte å spille fiolin som åtteåring ved Musikkonservatoriet i Oslo med Albert Falck som lærer. Deretter fulgte studier ved Musikkfagskolen og senere Norges Musikkhøgskole med fiolinistene Simon Walther Hauge, Leif Jørgensen og Isaac Shuldman. Mottok i 1984 indisk statsstipend for ett års studier ved H. P. University, Shimla, India og har siden 1985 vært tilknyttet musikklivet som lærer og utøver. Han har studert sats med Lisa Bekkevold og Nils E. Bjerkestrand.




Description
GUNNAR HOMSTVEDT: 23 Barnesanger arrangert for to fioliner (elev/lærer).


Inneholder disse sangene:


Lisa gikk til skolen
Nede på stasjonen
Tornerose
Fløy en liten blåfugl
Bjørnen sover
Å, var jeg en sangfugl
Fola fola Blakken
Jeg er trett og går til ro
Bake kake søte
Ro, ro til fiskeskjær
Aftensolen smiler
Nisser og dverge
Opp lille Hans
Kua mi
Bro bro brille
Haren uti gresset
Lille Petter Edderkopp
Se regndråper faller fra skyene
Tyven tyven
Da klokka klang
Ritsj, ratsj fillibombombom
Pål sine høner
Per Spelmann



GUNNAR HOMSTVEDT: 23 BARNESANGER FORORD
Da jeg begynte arbeidet med å arrangere barnesanger, var det ikke i den hensikt å utgi en samling. Arbeidet pågikk over tid, i forståelse med noen av mine elever som hadde bedt om å få spille kjente sanger. Jeg innhentet sangliste og begynte å skrive. Produktene fikk god mottagelse og elevene fikk mer glede av spillingen. De begynte å øve mer og gjorde større framgang, og noen begynte også å lære sangene utenat.


Det kan være vanskelig å lære å spille fiolin. Litt lettere blir det når stykkene som skal spilles er kjente. Rytmen knyttes til en tekst, og når rytmen er forstått og sangen kjent, er det ikke så mye mer som skal til. Barnet kan selv etterprøve resultatet og arbeide selvstendig.


Sangene er arrangert i de mest ideomatiske toneartene D-dur, A-dur og G-dur. Annenstemmene har forskjellig funksjon i det noen er svært enkle og blir en støtte for intonasjonen mens andre er mer kompliserte og setter konsentrasjonen på prøve. De er, foruten en fargelegging av sarigen, ment som en trening i å innrette seg i en større harmonisk helhet og er en god forberedelse til samspill i grupper. Jeg har i valg av taktart og artikulasjon gått ut fra teksten, her med unntak av «Per Spelmann», hvor jeg fra en tenkt hardingfeleversjon har skilt ut melodistemmen. Sangene er ordnet i en progressiv rekkefølge etter elevstemmens vanskelighetsgrad når begge stemmene spilles samtidig. Opprinnelig ble musikkinstrumentene brukt unisont til solosang eller kor; som en ledsager til den menneskelige stemme.


Etterhvert som instrumentalmusikken lever sitt eget liv, er det viktig ikke å glemme utgangspunktet. Barnets første møte med instrumentet bør knyttes til det samme som først knyttet menneskene til instrumentene, nemlig muligheten til å la sangen og fantasien finne uttrykk i et nytt musikalsk medium. Sangene er ment å være et supplement til allerede etablerte undervisningsopplegg og behøver ikke følges slavisk. De vil også kunne danne bakgrunnsmateriale for notefri opplæring og kanskje være en brobygger mot en forståelse av noter, ettersom idegrunnlaget for slik opplæring og utgangspunktet for denne samlingen er nært beslektet.


Gunnar Homstvedt


BIOGRAFI
Gunnar Homstvedt er født 1958 og begynte å spille fiolin som åtteåring ved Musikkonservatoriet i Oslo med Albert Falck som lærer. Deretter fulgte studier ved Musikkfagskolen og senere Norges Musikkhøgskole med fiolinistene Simon Walther Hauge, Leif Jørgensen og Isaac Shuldman. Mottok i 1984 indisk statsstipend for ett års studier ved H. P. University, Shimla, India og har siden 1985 vært tilknyttet musikklivet som lærer og utøver. Han har studert sats med Lisa Bekkevold og Nils E. Bjerkestrand.




Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Musikforlag
ProduktFiolin
Komponist-ForfatterTrad.
ArrangørHomstvedt, Gunnar
BesetningDuett
SjangerBarnesanger, Norsk musikk
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Musikforlag
ProduktFiolin
Komponist-ForfatterTrad.
ArrangørHomstvedt, Gunnar
BesetningDuett
SjangerBarnesanger, Norsk musikk
Kunder som kjøpte denne varen kjøpte også

Midt i Blinken 1 Fiolin. Anne-Berit Halvorsen

Midt i Blinken 1 Fiolin. Anne-Berit Halvorsen
299 kr
Varen er på lager

Fiddle Time Scales 1. Kathy and David Blackwell. Book

Fiddle Time Scales 1. Kathy and David Blackwell. Book
199 kr
Varen er på lager

Fiddle Time Starters, Kathy and David Blackwell. Book. FIRST EDITION

Fiddle Time Starters, Kathy and David Blackwell. Book. FIRST EDITION
139 kr 29 kr
Filters
Sort
display