Søk

Big Big World - DEBUT Grade 1 - Andersson/Rydberg/Arr: Scott Rogers

Big Big World - DEBUT Grade 1 - Andersson/Rydberg/Arr: Scott Rogers
Produsent: Norsk Noteservice
Tilgjengelighet: Bestillingsvare
Varenummer: 9790261712286
435 kr
decrease increase

BIG BIG WORLD

Big Big World" er en ballade av den svenske sangerinnen Emilia Rydberg. Sangen vant den svenske Grammis, prisen for Årets sang 1998 og den svenske Rockbjörnenprisen. Sangens enkle og sårbare melodi har en helt spesiell kraft i seg som skaper en følelsesladet uttrykk.



SCOTT ROGERS

Scott Rogers har alltid jobbet med musikk for barn og unge, blant annet i korpsbevegelsen, kulturskolen, videregående skoler og som produsent for Rikskonsertenes skolekonsertordningen. I dag er han konsertsjef for Rikskonsertene. Helt siden 1994 har Rogers skrevet og arrangert musikk spesielt tilpasset de yngste. Scott Rogers har sin musikkutdannelse fra St. Olaf College og The Eastman School of Music, University of Rochester i USA.



DEBUT-SERIEN

Alle Debut-stykkene er laget med hensyn til de utfordringene som møter ethvert ensemble med nybegynnere. Stykkene er beregnet på å kunne fungere for ensembler med store variasjoner når det gjelder besetning og individuelle instrumentale ferdigheter.

Noe av motivasjonen hos nybegynnere er å kunne spille for familier, venner og kjente. Det å ha melodier man kan spille sammen med venner unisont, tostemt eller trestemt gjør det også lettere for nybegynnere å opptre i ulike sammenhenger. 

Debut tar utgangspunkt i sanger som er godt kjente i Norge. Dette er for at musikantene skal ha en auditiv fasit de kan sammenligne eget spill med. Harmoniseringene er ofte tradisjonelle med sterkt innslag av veksling mellom tonika og dominant for å styrke utvikling av tonalitetsfølelsen.

I Debut får alle musikantene en melodistemme, men også en harmoni- (B-stemme) eller basstemme (C-stemme). Dette gjør det mulig for fleksible ensembleløsninger. Hvert ensemble kan få en fordeling av stemmer som låter optimalt i forhold til ensemblets besetning og ferdigheter. Dirigenten kan også bytte sammensetningen av stemmer underveis for å gi alle en mulighet til å spille melodien. På denne måten kan man repetere sangene mange ganger samtidig som de individuelle utfordringene blir fornyet for hver gang. Alle i ensemblet får den erkjennelsen det er å spille melodilinjen, samtidig som viktige begreper som intonasjon, balanse og behov for indre stemmer og basslinjen blir tydeliggjort på en hørbar måte. Solister kan også spille med ensembleakkompagnement på denne måten, noe som er ekstra morsomt.

Ethvert arrangement som tar hensyn til det instrumentale omfanget og de toneartene som nybegynnere har lettest for å spille, risikerer å komme til kort når det gjelder stemmer for horn og saxer. En toneart som er midt i blinken for tromboner og klarinetter er ofte for høy eller for lav for horn og saxer. I Debut bærer melodistemmene denne begrensningen og dirigenten må være klar over at solospill på horn og saxofon ligger på et annen vanskelighetsnivå enn de øvrige instrumentene. Det er derfor horn og sax stemmer ikke har B- eller C-stemmer, men egne horn/sax-stemmer. Denne stemmen er laget for å være mer tilgjengelig for disse instrumentene enn B- og C-stemmene, og ensemblet låter desto fyldigere når horn/sax-stemmen er tatt i bruk.

Melodien i slagverkstemmene er skrevet for melodisk slagverk, og den andre stemmen er for basstromme og skarptromme. Det er flott å kunne sette i gang en innføring i melodisk slagverk på et tidlig stadiet. Dirigenten kan med fordel bytte ut skarptromme og basstromme med andre slagverkinstrumenter for å variere klangfarger og gi slagverkerne erfaring med flere slagverkinstrumenter.



BIG BIG WORLD

Big Big World" er en ballade av den svenske sangerinnen Emilia Rydberg. Sangen vant den svenske Grammis, prisen for Årets sang 1998 og den svenske Rockbjörnenprisen. Sangens enkle og sårbare melodi har en helt spesiell kraft i seg som skaper en følelsesladet uttrykk.



SCOTT ROGERS

Scott Rogers har alltid jobbet med musikk for barn og unge, blant annet i korpsbevegelsen, kulturskolen, videregående skoler og som produsent for Rikskonsertenes skolekonsertordningen. I dag er han konsertsjef for Rikskonsertene. Helt siden 1994 har Rogers skrevet og arrangert musikk spesielt tilpasset de yngste. Scott Rogers har sin musikkutdannelse fra St. Olaf College og The Eastman School of Music, University of Rochester i USA.



DEBUT-SERIEN

Alle Debut-stykkene er laget med hensyn til de utfordringene som møter ethvert ensemble med nybegynnere. Stykkene er beregnet på å kunne fungere for ensembler med store variasjoner når det gjelder besetning og individuelle instrumentale ferdigheter.

Noe av motivasjonen hos nybegynnere er å kunne spille for familier, venner og kjente. Det å ha melodier man kan spille sammen med venner unisont, tostemt eller trestemt gjør det også lettere for nybegynnere å opptre i ulike sammenhenger. 

Debut tar utgangspunkt i sanger som er godt kjente i Norge. Dette er for at musikantene skal ha en auditiv fasit de kan sammenligne eget spill med. Harmoniseringene er ofte tradisjonelle med sterkt innslag av veksling mellom tonika og dominant for å styrke utvikling av tonalitetsfølelsen.

I Debut får alle musikantene en melodistemme, men også en harmoni- (B-stemme) eller basstemme (C-stemme). Dette gjør det mulig for fleksible ensembleløsninger. Hvert ensemble kan få en fordeling av stemmer som låter optimalt i forhold til ensemblets besetning og ferdigheter. Dirigenten kan også bytte sammensetningen av stemmer underveis for å gi alle en mulighet til å spille melodien. På denne måten kan man repetere sangene mange ganger samtidig som de individuelle utfordringene blir fornyet for hver gang. Alle i ensemblet får den erkjennelsen det er å spille melodilinjen, samtidig som viktige begreper som intonasjon, balanse og behov for indre stemmer og basslinjen blir tydeliggjort på en hørbar måte. Solister kan også spille med ensembleakkompagnement på denne måten, noe som er ekstra morsomt.

Ethvert arrangement som tar hensyn til det instrumentale omfanget og de toneartene som nybegynnere har lettest for å spille, risikerer å komme til kort når det gjelder stemmer for horn og saxer. En toneart som er midt i blinken for tromboner og klarinetter er ofte for høy eller for lav for horn og saxer. I Debut bærer melodistemmene denne begrensningen og dirigenten må være klar over at solospill på horn og saxofon ligger på et annen vanskelighetsnivå enn de øvrige instrumentene. Det er derfor horn og sax stemmer ikke har B- eller C-stemmer, men egne horn/sax-stemmer. Denne stemmen er laget for å være mer tilgjengelig for disse instrumentene enn B- og C-stemmene, og ensemblet låter desto fyldigere når horn/sax-stemmen er tatt i bruk.

Melodien i slagverkstemmene er skrevet for melodisk slagverk, og den andre stemmen er for basstromme og skarptromme. Det er flott å kunne sette i gang en innføring i melodisk slagverk på et tidlig stadiet. Dirigenten kan med fordel bytte ut skarptromme og basstromme med andre slagverkinstrumenter for å variere klangfarger og gi slagverkerne erfaring med flere slagverkinstrumenter.



Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
SerieNoteservice Debut
Komponist-ForfatterAndersson, Lars / Rydberg, Emilia
ArrangørRogers, Scott
Besetning4-stemt
SjangerPopulærmusikk
Nivå1
Tid-Hertz00:59
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
SerieNoteservice Debut
Komponist-ForfatterAndersson, Lars / Rydberg, Emilia
ArrangørRogers, Scott
Besetning4-stemt
SjangerPopulærmusikk
Nivå1
Tid-Hertz00:59
Filters
Sort
display