Søk

Chant BB4, Torstein Aagaard-Nilsen. Partitur

Beklager - dette produktet er ikke lenger tilgjengelig

Chant BB4, Torstein Aagaard-Nilsen. Partitur
Produsent: Norsk Noteservice
Tilgjengelighet: Bestillingsvare
Varenummer: 9790661029021C
125 kr
decrease increase

Chant BB4 Torstein Aagaard-Nilsen


Besetning: Brassband (BB)
Vanskelighetsgrad: 4
Komponist: Aagaard Nilsen Torstein



PRODUKTBESKRIVELSE


Bestilt av/Commissioned by Grenland Internasjonale Brass Festival 2007


Durata 6.45


Om stykket:


«Chant» er komponert over en sekvens (Sequentia) fra Olavsmessen som oppstod i kirken på 1100-tallet («Lux illuxit lætabunda»). Sekvensen er en del av messen der en lang tekst er diktet fritt og så satt melodi til etter datidens regler, dvs. musikk som vi kjenner som enstemmig gregoriansk sang. I sekvensene var det anledning til å fokusere direkte på helgenen som skulle feires, i motsetning til hymnen og kollektbønnen som var korte tekster basert på bibelvers.Når jeg leste melodiene (Norges Musikkhistorie, Aschehoug &, Co. 2001), kunne jeg forholde med ganske fritt til rytmen, fordi de bare er notert med tonehøyde og en slags antydning av rytme som ikke er nøyaktig. Samtidig kommenterer jeg melodistrofene med egne melodier i et forsøk på å skape et stykke musikk som skal være noe annet enn det opprinnelige, men likevel kirkemusikk der kirkens tidligste musikkpraksis ligger som en dåm over det hele.



Chant BB4 Torstein Aagaard-Nilsen


Besetning: Brassband (BB)
Vanskelighetsgrad: 4
Komponist: Aagaard Nilsen Torstein



PRODUKTBESKRIVELSE


Bestilt av/Commissioned by Grenland Internasjonale Brass Festival 2007


Durata 6.45


Om stykket:


«Chant» er komponert over en sekvens (Sequentia) fra Olavsmessen som oppstod i kirken på 1100-tallet («Lux illuxit lætabunda»). Sekvensen er en del av messen der en lang tekst er diktet fritt og så satt melodi til etter datidens regler, dvs. musikk som vi kjenner som enstemmig gregoriansk sang. I sekvensene var det anledning til å fokusere direkte på helgenen som skulle feires, i motsetning til hymnen og kollektbønnen som var korte tekster basert på bibelvers.Når jeg leste melodiene (Norges Musikkhistorie, Aschehoug &, Co. 2001), kunne jeg forholde med ganske fritt til rytmen, fordi de bare er notert med tonehøyde og en slags antydning av rytme som ikke er nøyaktig. Samtidig kommenterer jeg melodistrofene med egne melodier i et forsøk på å skape et stykke musikk som skal være noe annet enn det opprinnelige, men likevel kirkemusikk der kirkens tidligste musikkpraksis ligger som en dåm over det hele.



Filters
Sort
display