Søk

Fra Teknikk Til Musikk, Thomas Caplin - Korledelse Bok

Fra Teknikk Til Musikk, Thomas Caplin - Korledelse Bok
Tilgjengelighet: Bestillingsvare
Varenummer: MH2665
379 kr
decrease increase

Fra teknikk til Musikk er en svært grundig innføring i korledelse. Boken har kommet ut i revidert utgave i 2005 med tre nye kapitler:
Korintonasjon / Tidstypisk oppføringspraksis / Latinsk uttale og korsang.
Til øvelsene i boka finner du også lyd-og videoeksempler på våre nettsider.


INNHOLD:


FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Innledning
Taktere, dirigere eller lede
Ensembleledelse - korledelse - orkesterledelse
TAKTERING/DIRIGERING


Utgangsposisjon - håndstilling
Taktus
2-takt
Sansemotoriske øvelser
3-takt
4-takt
5-takt
6-takt
Hva med 7-, 8-, 9- og 10-takt da?
FORBEREDELSESSLAG:


Det aktive forberedelsesslaget
Fra pust til hender
Ansikt
Hvor faller det aktive f-slaget?
Opptakt
Delt opptakt
Det passive forberedelsessalget
Kvantitet eller kvalitet?
Sammenfatning



AVSLAG:
Avslag på slaget - forberedt avslag
Avslag etter slaget - uforberedt avslag
Valg av avslag - hvilket er best?
FERMATER


Behandling av fermaten
Gå videre - prinsippet
Gjenta slaget - prinsippet
Sløyfe slag - prinsippet
Barokkfermate
INNSTUDERINGSMETODIKK
Første fase - forberedelse
Repertoar - forberedelse
Teksten
Fortrolighet
Musikalsk helhet
Musikken
Taktering - dirigering
Musikalsk helhet igjen - dirigering
Klaveret
Forberede metodikk
Rekkefølge
Valg av metode
På gehør, eller med noter?
Styring
Forberede øvelser og presentasjon
Disponering
Sammenfatning av første fase
Andre fase - gjennomføring
Første sekvens
Andre sekvens
Tredje fase - evaluering
HVA ER MUSIKK?


Horisontal og vertikal dirigering - et spørsmål om balanse
"PILKING"


DIRIGERING - EN KOMMUNIKASJONSMÅTE


Empati - empatisk dirigering
Pust
Vokalteknikk og intonasjon
Klang
Tekstlig dirigering
Fri dirigering
Dirigentens dilemma
PARTITURLESING


SPEKTRAL LYTTING


KORARBEIDET - MÅL OG MENING


Hvorfor korleder?
Rolle
Mennesket bak "koristen"
Trygghet
Ansvar
Identifisering
Korlederen
Ansvar - delegering
Utvikling - progresjon
Styret
Målsetting
Målsettingsdebatt
KORAKUSTIKK - EN HÅNDBOK


Rommets, korets og koristens akustikk
Koristens akustikk
Korets akustikk
Rommets akustikk
Øvings- og konsertlokalets akustiske forutsetninger
Reflektorer og absorbenter
Analyse av øvingslokalet
Ulike oppstillinger i koret
Idealer og balanse
Hvor høres man best i koret?
Å lage ny oppstilling
Ting å tenke på ved konsert, og før konsert
Nærhet til publikum
Korbenker
Ved mye etterklang
Ved lite etterklang
KORETS ¨SOUND¨ - KLANGIDEAL ELLER MYSTERIUM


Et mer konkret begrep
Et komplekst speilbilde
Puslespillet - hvordan ser motivet ut?
Subjektivt - rettferdig?
Et utviklet kor
SAMTIDSMUSIKK


Språkforståelse
Psykologisk strategi
VOKALTEKNIKK I NYERE MUSIKK


Intonering
Behandling av konsonanter
MUSIKKFORSTÅELSE - TOLKNING - PARTITURTROSKAP


Kunstverket - funksjone og betydning
Betrakteren
Utøveren
Musikkforståelse - ydmykhet
Forståelse av musikken - et eksempel
Sostenuto
Sterkt eller stort
Partiturtroskap
"OPPVARMING" - FILOSOFI, FUNKSJON OG NØDVENDIGHET
Hensikt
Målgruppe
Konsentrasjon
Fysikken
Gehøret
Det åndelige
Det musikalske
KOR-RETTET BRUKSSPILL


Anslag
Pedalbruk
Tonegiving
Tonearts-kadenser - sekvensering
Korsatsen "i fingrene"
Enkelhet og funksjonalitet
Stemmeøving
Tonestyring
Tonestyring - harmonisk støtte
Redusering
Komplettering
Styrking av karakter/tempo
Akustikk
Hvordan komplettere?
Rytmisering
Harmonisk komplettering
FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Metodikeren - pedagogen
Teknikeren
Den musikalske regissøren
Ansvar
Kunstneren
Selvbevissthet - selvtillit
Fra teknikk til musikk
KORINTONASJON (Per-Gunnar Alldahl)


Bevissthet
Unison sang
Uten svevninger
Renere enn pianoet
TIDSTYPISK OPPFØRINGSPRAKSIS (Pär Fridberg)


Skiftende sangideal
Inspirasjon av musikkhistorien
Tekst og rytme
Bach - stemmen som instrument
Brahms - kontrapunkt og harmoni
LATINSK UTTALE OG KORSANG (Monica Hedlund)


Den klassiske uttalen
Middelalder- (og senere) uttale
Den italienske uttalen
Den franske uttalen
Den tyske uttalen
Staving
Forståelsen viktigere enn uttalen
SUPPLERENDE LITTERATUR
 
Fra teknikk til Musikk er en svært grundig innføring i korledelse. Boken har kommet ut i revidert utgave i 2005 med tre nye kapitler:
Korintonasjon / Tidstypisk oppføringspraksis / Latinsk uttale og korsang.
Til øvelsene i boka finner du også lyd-og videoeksempler på våre nettsider.


INNHOLD:


FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Innledning
Taktere, dirigere eller lede
Ensembleledelse - korledelse - orkesterledelse
TAKTERING/DIRIGERING


Utgangsposisjon - håndstilling
Taktus
2-takt
Sansemotoriske øvelser
3-takt
4-takt
5-takt
6-takt
Hva med 7-, 8-, 9- og 10-takt da?
FORBEREDELSESSLAG:


Det aktive forberedelsesslaget
Fra pust til hender
Ansikt
Hvor faller det aktive f-slaget?
Opptakt
Delt opptakt
Det passive forberedelsessalget
Kvantitet eller kvalitet?
Sammenfatning



AVSLAG:
Avslag på slaget - forberedt avslag
Avslag etter slaget - uforberedt avslag
Valg av avslag - hvilket er best?
FERMATER


Behandling av fermaten
Gå videre - prinsippet
Gjenta slaget - prinsippet
Sløyfe slag - prinsippet
Barokkfermate
INNSTUDERINGSMETODIKK
Første fase - forberedelse
Repertoar - forberedelse
Teksten
Fortrolighet
Musikalsk helhet
Musikken
Taktering - dirigering
Musikalsk helhet igjen - dirigering
Klaveret
Forberede metodikk
Rekkefølge
Valg av metode
På gehør, eller med noter?
Styring
Forberede øvelser og presentasjon
Disponering
Sammenfatning av første fase
Andre fase - gjennomføring
Første sekvens
Andre sekvens
Tredje fase - evaluering
HVA ER MUSIKK?


Horisontal og vertikal dirigering - et spørsmål om balanse
"PILKING"


DIRIGERING - EN KOMMUNIKASJONSMÅTE


Empati - empatisk dirigering
Pust
Vokalteknikk og intonasjon
Klang
Tekstlig dirigering
Fri dirigering
Dirigentens dilemma
PARTITURLESING


SPEKTRAL LYTTING


KORARBEIDET - MÅL OG MENING


Hvorfor korleder?
Rolle
Mennesket bak "koristen"
Trygghet
Ansvar
Identifisering
Korlederen
Ansvar - delegering
Utvikling - progresjon
Styret
Målsetting
Målsettingsdebatt
KORAKUSTIKK - EN HÅNDBOK


Rommets, korets og koristens akustikk
Koristens akustikk
Korets akustikk
Rommets akustikk
Øvings- og konsertlokalets akustiske forutsetninger
Reflektorer og absorbenter
Analyse av øvingslokalet
Ulike oppstillinger i koret
Idealer og balanse
Hvor høres man best i koret?
Å lage ny oppstilling
Ting å tenke på ved konsert, og før konsert
Nærhet til publikum
Korbenker
Ved mye etterklang
Ved lite etterklang
KORETS ¨SOUND¨ - KLANGIDEAL ELLER MYSTERIUM


Et mer konkret begrep
Et komplekst speilbilde
Puslespillet - hvordan ser motivet ut?
Subjektivt - rettferdig?
Et utviklet kor
SAMTIDSMUSIKK


Språkforståelse
Psykologisk strategi
VOKALTEKNIKK I NYERE MUSIKK


Intonering
Behandling av konsonanter
MUSIKKFORSTÅELSE - TOLKNING - PARTITURTROSKAP


Kunstverket - funksjone og betydning
Betrakteren
Utøveren
Musikkforståelse - ydmykhet
Forståelse av musikken - et eksempel
Sostenuto
Sterkt eller stort
Partiturtroskap
"OPPVARMING" - FILOSOFI, FUNKSJON OG NØDVENDIGHET
Hensikt
Målgruppe
Konsentrasjon
Fysikken
Gehøret
Det åndelige
Det musikalske
KOR-RETTET BRUKSSPILL


Anslag
Pedalbruk
Tonegiving
Tonearts-kadenser - sekvensering
Korsatsen "i fingrene"
Enkelhet og funksjonalitet
Stemmeøving
Tonestyring
Tonestyring - harmonisk støtte
Redusering
Komplettering
Styrking av karakter/tempo
Akustikk
Hvordan komplettere?
Rytmisering
Harmonisk komplettering
FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Metodikeren - pedagogen
Teknikeren
Den musikalske regissøren
Ansvar
Kunstneren
Selvbevissthet - selvtillit
Fra teknikk til musikk
KORINTONASJON (Per-Gunnar Alldahl)


Bevissthet
Unison sang
Uten svevninger
Renere enn pianoet
TIDSTYPISK OPPFØRINGSPRAKSIS (Pär Fridberg)


Skiftende sangideal
Inspirasjon av musikkhistorien
Tekst og rytme
Bach - stemmen som instrument
Brahms - kontrapunkt og harmoni
LATINSK UTTALE OG KORSANG (Monica Hedlund)


Den klassiske uttalen
Middelalder- (og senere) uttale
Den italienske uttalen
Den franske uttalen
Den tyske uttalen
Staving
Forståelsen viktigere enn uttalen
SUPPLERENDE LITTERATUR
 
Fra teknikk til Musikk er en svært grundig innføring i korledelse. Boken har kommet ut i revidert utgave i 2005 med tre nye kapitler:
Korintonasjon / Tidstypisk oppføringspraksis / Latinsk uttale og korsang.
Til øvelsene i boka finner du også lyd-og videoeksempler på våre nettsider.


INNHOLD:


FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Innledning
Taktere, dirigere eller lede
Ensembleledelse - korledelse - orkesterledelse
TAKTERING/DIRIGERING


Utgangsposisjon - håndstilling
Taktus
2-takt
Sansemotoriske øvelser
3-takt
4-takt
5-takt
6-takt
Hva med 7-, 8-, 9- og 10-takt da?
FORBEREDELSESSLAG:


Det aktive forberedelsesslaget
Fra pust til hender
Ansikt
Hvor faller det aktive f-slaget?
Opptakt
Delt opptakt
Det passive forberedelsessalget
Kvantitet eller kvalitet?
Sammenfatning



AVSLAG:
Avslag på slaget - forberedt avslag
Avslag etter slaget - uforberedt avslag
Valg av avslag - hvilket er best?
FERMATER


Behandling av fermaten
Gå videre - prinsippet
Gjenta slaget - prinsippet
Sløyfe slag - prinsippet
Barokkfermate
INNSTUDERINGSMETODIKK
Første fase - forberedelse
Repertoar - forberedelse
Teksten
Fortrolighet
Musikalsk helhet
Musikken
Taktering - dirigering
Musikalsk helhet igjen - dirigering
Klaveret
Forberede metodikk
Rekkefølge
Valg av metode
På gehør, eller med noter?
Styring
Forberede øvelser og presentasjon
Disponering
Sammenfatning av første fase
Andre fase - gjennomføring
Første sekvens
Andre sekvens
Tredje fase - evaluering
HVA ER MUSIKK?


Horisontal og vertikal dirigering - et spørsmål om balanse
"PILKING"


DIRIGERING - EN KOMMUNIKASJONSMÅTE


Empati - empatisk dirigering
Pust
Vokalteknikk og intonasjon
Klang
Tekstlig dirigering
Fri dirigering
Dirigentens dilemma
PARTITURLESING


SPEKTRAL LYTTING


KORARBEIDET - MÅL OG MENING


Hvorfor korleder?
Rolle
Mennesket bak "koristen"
Trygghet
Ansvar
Identifisering
Korlederen
Ansvar - delegering
Utvikling - progresjon
Styret
Målsetting
Målsettingsdebatt
KORAKUSTIKK - EN HÅNDBOK


Rommets, korets og koristens akustikk
Koristens akustikk
Korets akustikk
Rommets akustikk
Øvings- og konsertlokalets akustiske forutsetninger
Reflektorer og absorbenter
Analyse av øvingslokalet
Ulike oppstillinger i koret
Idealer og balanse
Hvor høres man best i koret?
Å lage ny oppstilling
Ting å tenke på ved konsert, og før konsert
Nærhet til publikum
Korbenker
Ved mye etterklang
Ved lite etterklang
KORETS ¨SOUND¨ - KLANGIDEAL ELLER MYSTERIUM


Et mer konkret begrep
Et komplekst speilbilde
Puslespillet - hvordan ser motivet ut?
Subjektivt - rettferdig?
Et utviklet kor
SAMTIDSMUSIKK


Språkforståelse
Psykologisk strategi
VOKALTEKNIKK I NYERE MUSIKK


Intonering
Behandling av konsonanter
MUSIKKFORSTÅELSE - TOLKNING - PARTITURTROSKAP


Kunstverket - funksjone og betydning
Betrakteren
Utøveren
Musikkforståelse - ydmykhet
Forståelse av musikken - et eksempel
Sostenuto
Sterkt eller stort
Partiturtroskap
"OPPVARMING" - FILOSOFI, FUNKSJON OG NØDVENDIGHET
Hensikt
Målgruppe
Konsentrasjon
Fysikken
Gehøret
Det åndelige
Det musikalske
KOR-RETTET BRUKSSPILL


Anslag
Pedalbruk
Tonegiving
Tonearts-kadenser - sekvensering
Korsatsen "i fingrene"
Enkelhet og funksjonalitet
Stemmeøving
Tonestyring
Tonestyring - harmonisk støtte
Redusering
Komplettering
Styrking av karakter/tempo
Akustikk
Hvordan komplettere?
Rytmisering
Harmonisk komplettering
FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Metodikeren - pedagogen
Teknikeren
Den musikalske regissøren
Ansvar
Kunstneren
Selvbevissthet - selvtillit
Fra teknikk til musikk
KORINTONASJON (Per-Gunnar Alldahl)


Bevissthet
Unison sang
Uten svevninger
Renere enn pianoet
TIDSTYPISK OPPFØRINGSPRAKSIS (Pär Fridberg)


Skiftende sangideal
Inspirasjon av musikkhistorien
Tekst og rytme
Bach - stemmen som instrument
Brahms - kontrapunkt og harmoni
LATINSK UTTALE OG KORSANG (Monica Hedlund)


Den klassiske uttalen
Middelalder- (og senere) uttale
Den italienske uttalen
Den franske uttalen
Den tyske uttalen
Staving
Forståelsen viktigere enn uttalen
SUPPLERENDE LITTERATUR
 
Fra teknikk til Musikk er en svært grundig innføring i korledelse. Boken har kommet ut i revidert utgave i 2005 med tre nye kapitler:
Korintonasjon / Tidstypisk oppføringspraksis / Latinsk uttale og korsang.
Til øvelsene i boka finner du også lyd-og videoeksempler på våre nettsider.


INNHOLD:


FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Innledning
Taktere, dirigere eller lede
Ensembleledelse - korledelse - orkesterledelse
TAKTERING/DIRIGERING


Utgangsposisjon - håndstilling
Taktus
2-takt
Sansemotoriske øvelser
3-takt
4-takt
5-takt
6-takt
Hva med 7-, 8-, 9- og 10-takt da?
FORBEREDELSESSLAG:


Det aktive forberedelsesslaget
Fra pust til hender
Ansikt
Hvor faller det aktive f-slaget?
Opptakt
Delt opptakt
Det passive forberedelsessalget
Kvantitet eller kvalitet?
Sammenfatning



AVSLAG:
Avslag på slaget - forberedt avslag
Avslag etter slaget - uforberedt avslag
Valg av avslag - hvilket er best?
FERMATER


Behandling av fermaten
Gå videre - prinsippet
Gjenta slaget - prinsippet
Sløyfe slag - prinsippet
Barokkfermate
INNSTUDERINGSMETODIKK
Første fase - forberedelse
Repertoar - forberedelse
Teksten
Fortrolighet
Musikalsk helhet
Musikken
Taktering - dirigering
Musikalsk helhet igjen - dirigering
Klaveret
Forberede metodikk
Rekkefølge
Valg av metode
På gehør, eller med noter?
Styring
Forberede øvelser og presentasjon
Disponering
Sammenfatning av første fase
Andre fase - gjennomføring
Første sekvens
Andre sekvens
Tredje fase - evaluering
HVA ER MUSIKK?


Horisontal og vertikal dirigering - et spørsmål om balanse
"PILKING"


DIRIGERING - EN KOMMUNIKASJONSMÅTE


Empati - empatisk dirigering
Pust
Vokalteknikk og intonasjon
Klang
Tekstlig dirigering
Fri dirigering
Dirigentens dilemma
PARTITURLESING


SPEKTRAL LYTTING


KORARBEIDET - MÅL OG MENING


Hvorfor korleder?
Rolle
Mennesket bak "koristen"
Trygghet
Ansvar
Identifisering
Korlederen
Ansvar - delegering
Utvikling - progresjon
Styret
Målsetting
Målsettingsdebatt
KORAKUSTIKK - EN HÅNDBOK


Rommets, korets og koristens akustikk
Koristens akustikk
Korets akustikk
Rommets akustikk
Øvings- og konsertlokalets akustiske forutsetninger
Reflektorer og absorbenter
Analyse av øvingslokalet
Ulike oppstillinger i koret
Idealer og balanse
Hvor høres man best i koret?
Å lage ny oppstilling
Ting å tenke på ved konsert, og før konsert
Nærhet til publikum
Korbenker
Ved mye etterklang
Ved lite etterklang
KORETS ¨SOUND¨ - KLANGIDEAL ELLER MYSTERIUM


Et mer konkret begrep
Et komplekst speilbilde
Puslespillet - hvordan ser motivet ut?
Subjektivt - rettferdig?
Et utviklet kor
SAMTIDSMUSIKK


Språkforståelse
Psykologisk strategi
VOKALTEKNIKK I NYERE MUSIKK


Intonering
Behandling av konsonanter
MUSIKKFORSTÅELSE - TOLKNING - PARTITURTROSKAP


Kunstverket - funksjone og betydning
Betrakteren
Utøveren
Musikkforståelse - ydmykhet
Forståelse av musikken - et eksempel
Sostenuto
Sterkt eller stort
Partiturtroskap
"OPPVARMING" - FILOSOFI, FUNKSJON OG NØDVENDIGHET
Hensikt
Målgruppe
Konsentrasjon
Fysikken
Gehøret
Det åndelige
Det musikalske
KOR-RETTET BRUKSSPILL


Anslag
Pedalbruk
Tonegiving
Tonearts-kadenser - sekvensering
Korsatsen "i fingrene"
Enkelhet og funksjonalitet
Stemmeøving
Tonestyring
Tonestyring - harmonisk støtte
Redusering
Komplettering
Styrking av karakter/tempo
Akustikk
Hvordan komplettere?
Rytmisering
Harmonisk komplettering
FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Metodikeren - pedagogen
Teknikeren
Den musikalske regissøren
Ansvar
Kunstneren
Selvbevissthet - selvtillit
Fra teknikk til musikk
KORINTONASJON (Per-Gunnar Alldahl)


Bevissthet
Unison sang
Uten svevninger
Renere enn pianoet
TIDSTYPISK OPPFØRINGSPRAKSIS (Pär Fridberg)


Skiftende sangideal
Inspirasjon av musikkhistorien
Tekst og rytme
Bach - stemmen som instrument
Brahms - kontrapunkt og harmoni
LATINSK UTTALE OG KORSANG (Monica Hedlund)


Den klassiske uttalen
Middelalder- (og senere) uttale
Den italienske uttalen
Den franske uttalen
Den tyske uttalen
Staving
Forståelsen viktigere enn uttalen
SUPPLERENDE LITTERATUR 
 Fra teknikk til Musikk er en svært grundig innføring i korledelse. Boken har kommet ut i revidert utgave i 2005 med tre nye kapitler:
Korintonasjon / Tidstypisk oppføringspraksis / Latinsk uttale og korsang.
Til øvelsene i boka finner du også lyd-og videoeksempler på våre nettsider.


INNHOLD:


FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Innledning
Taktere, dirigere eller lede
Ensembleledelse - korledelse - orkesterledelse
TAKTERING/DIRIGERING


Utgangsposisjon - håndstilling
Taktus
2-takt
Sansemotoriske øvelser
3-takt
4-takt
5-takt
6-takt
Hva med 7-, 8-, 9- og 10-takt da?
FORBEREDELSESSLAG:


Det aktive forberedelsesslaget
Fra pust til hender
Ansikt
Hvor faller det aktive f-slaget?
Opptakt
Delt opptakt
Det passive forberedelsessalget
Kvantitet eller kvalitet?
Sammenfatning



AVSLAG:
Avslag på slaget - forberedt avslag
Avslag etter slaget - uforberedt avslag
Valg av avslag - hvilket er best?
FERMATER


Behandling av fermaten
Gå videre - prinsippet
Gjenta slaget - prinsippet
Sløyfe slag - prinsippet
Barokkfermate
INNSTUDERINGSMETODIKK
Første fase - forberedelse
Repertoar - forberedelse
Teksten
Fortrolighet
Musikalsk helhet
Musikken
Taktering - dirigering
Musikalsk helhet igjen - dirigering
Klaveret
Forberede metodikk
Rekkefølge
Valg av metode
På gehør, eller med noter?
Styring
Forberede øvelser og presentasjon
Disponering
Sammenfatning av første fase
Andre fase - gjennomføring
Første sekvens
Andre sekvens
Tredje fase - evaluering
HVA ER MUSIKK?


Horisontal og vertikal dirigering - et spørsmål om balanse
"PILKING"


DIRIGERING - EN KOMMUNIKASJONSMÅTE


Empati - empatisk dirigering
Pust
Vokalteknikk og intonasjon
Klang
Tekstlig dirigering
Fri dirigering
Dirigentens dilemma
PARTITURLESING


SPEKTRAL LYTTING


KORARBEIDET - MÅL OG MENING


Hvorfor korleder?
Rolle
Mennesket bak "koristen"
Trygghet
Ansvar
Identifisering
Korlederen
Ansvar - delegering
Utvikling - progresjon
Styret
Målsetting
Målsettingsdebatt
KORAKUSTIKK - EN HÅNDBOK


Rommets, korets og koristens akustikk
Koristens akustikk
Korets akustikk
Rommets akustikk
Øvings- og konsertlokalets akustiske forutsetninger
Reflektorer og absorbenter
Analyse av øvingslokalet
Ulike oppstillinger i koret
Idealer og balanse
Hvor høres man best i koret?
Å lage ny oppstilling
Ting å tenke på ved konsert, og før konsert
Nærhet til publikum
Korbenker
Ved mye etterklang
Ved lite etterklang
KORETS ¨SOUND¨ - KLANGIDEAL ELLER MYSTERIUM


Et mer konkret begrep
Et komplekst speilbilde
Puslespillet - hvordan ser motivet ut?
Subjektivt - rettferdig?
Et utviklet kor
SAMTIDSMUSIKK


Språkforståelse
Psykologisk strategi
VOKALTEKNIKK I NYERE MUSIKK


Intonering
Behandling av konsonanter
MUSIKKFORSTÅELSE - TOLKNING - PARTITURTROSKAP


Kunstverket - funksjone og betydning
Betrakteren
Utøveren
Musikkforståelse - ydmykhet
Forståelse av musikken - et eksempel
Sostenuto
Sterkt eller stort
Partiturtroskap
"OPPVARMING" - FILOSOFI, FUNKSJON OG NØDVENDIGHET
Hensikt
Målgruppe
Konsentrasjon
Fysikken
Gehøret
Det åndelige
Det musikalske
KOR-RETTET BRUKSSPILL


Anslag
Pedalbruk
Tonegiving
Tonearts-kadenser - sekvensering
Korsatsen "i fingrene"
Enkelhet og funksjonalitet
Stemmeøving
Tonestyring
Tonestyring - harmonisk støtte
Redusering
Komplettering
Styrking av karakter/tempo
Akustikk
Hvordan komplettere?
Rytmisering
Harmonisk komplettering
FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Metodikeren - pedagogen
Teknikeren
Den musikalske regissøren
Ansvar
Kunstneren
Selvbevissthet - selvtillit
Fra teknikk til musikk
KORINTONASJON (Per-Gunnar Alldahl)


Bevissthet
Unison sang
Uten svevninger
Renere enn pianoet
TIDSTYPISK OPPFØRINGSPRAKSIS (Pär Fridberg)


Skiftende sangideal
Inspirasjon av musikkhistorien
Tekst og rytme
Bach - stemmen som instrument
Brahms - kontrapunkt og harmoni
LATINSK UTTALE OG KORSANG (Monica Hedlund)


Den klassiske uttalen
Middelalder- (og senere) uttale
Den italienske uttalen
Den franske uttalen
Den tyske uttalen
Staving
Forståelsen viktigere enn uttalen
SUPPLERENDE LITTERATUR
 




Fra teknikk til Musikk er en svært grundig innføring i korledelse. Boken har kommet ut i revidert utgave i 2005 med tre nye kapitler:
Korintonasjon / Tidstypisk oppføringspraksis / Latinsk uttale og korsang.
Til øvelsene i boka finner du også lyd-og videoeksempler på våre nettsider.


INNHOLD:


FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Innledning
Taktere, dirigere eller lede
Ensembleledelse - korledelse - orkesterledelse
TAKTERING/DIRIGERING


Utgangsposisjon - håndstilling
Taktus
2-takt
Sansemotoriske øvelser
3-takt
4-takt
5-takt
6-takt
Hva med 7-, 8-, 9- og 10-takt da?
FORBEREDELSESSLAG:


Det aktive forberedelsesslaget
Fra pust til hender
Ansikt
Hvor faller det aktive f-slaget?
Opptakt
Delt opptakt
Det passive forberedelsessalget
Kvantitet eller kvalitet?
Sammenfatning



AVSLAG:
Avslag på slaget - forberedt avslag
Avslag etter slaget - uforberedt avslag
Valg av avslag - hvilket er best?
FERMATER


Behandling av fermaten
Gå videre - prinsippet
Gjenta slaget - prinsippet
Sløyfe slag - prinsippet
Barokkfermate
INNSTUDERINGSMETODIKK
Første fase - forberedelse
Repertoar - forberedelse
Teksten
Fortrolighet
Musikalsk helhet
Musikken
Taktering - dirigering
Musikalsk helhet igjen - dirigering
Klaveret
Forberede metodikk
Rekkefølge
Valg av metode
På gehør, eller med noter?
Styring
Forberede øvelser og presentasjon
Disponering
Sammenfatning av første fase
Andre fase - gjennomføring
Første sekvens
Andre sekvens
Tredje fase - evaluering
HVA ER MUSIKK?


Horisontal og vertikal dirigering - et spørsmål om balanse
"PILKING"


DIRIGERING - EN KOMMUNIKASJONSMÅTE


Empati - empatisk dirigering
Pust
Vokalteknikk og intonasjon
Klang
Tekstlig dirigering
Fri dirigering
Dirigentens dilemma
PARTITURLESING


SPEKTRAL LYTTING


KORARBEIDET - MÅL OG MENING


Hvorfor korleder?
Rolle
Mennesket bak "koristen"
Trygghet
Ansvar
Identifisering
Korlederen
Ansvar - delegering
Utvikling - progresjon
Styret
Målsetting
Målsettingsdebatt
KORAKUSTIKK - EN HÅNDBOK


Rommets, korets og koristens akustikk
Koristens akustikk
Korets akustikk
Rommets akustikk
Øvings- og konsertlokalets akustiske forutsetninger
Reflektorer og absorbenter
Analyse av øvingslokalet
Ulike oppstillinger i koret
Idealer og balanse
Hvor høres man best i koret?
Å lage ny oppstilling
Ting å tenke på ved konsert, og før konsert
Nærhet til publikum
Korbenker
Ved mye etterklang
Ved lite etterklang
KORETS ¨SOUND¨ - KLANGIDEAL ELLER MYSTERIUM


Et mer konkret begrep
Et komplekst speilbilde
Puslespillet - hvordan ser motivet ut?
Subjektivt - rettferdig?
Et utviklet kor
SAMTIDSMUSIKK


Språkforståelse
Psykologisk strategi
VOKALTEKNIKK I NYERE MUSIKK


Intonering
Behandling av konsonanter
MUSIKKFORSTÅELSE - TOLKNING - PARTITURTROSKAP


Kunstverket - funksjone og betydning
Betrakteren
Utøveren
Musikkforståelse - ydmykhet
Forståelse av musikken - et eksempel
Sostenuto
Sterkt eller stort
Partiturtroskap
"OPPVARMING" - FILOSOFI, FUNKSJON OG NØDVENDIGHET
Hensikt
Målgruppe
Konsentrasjon
Fysikken
Gehøret
Det åndelige
Det musikalske
KOR-RETTET BRUKSSPILL


Anslag
Pedalbruk
Tonegiving
Tonearts-kadenser - sekvensering
Korsatsen "i fingrene"
Enkelhet og funksjonalitet
Stemmeøving
Tonestyring
Tonestyring - harmonisk støtte
Redusering
Komplettering
Styrking av karakter/tempo
Akustikk
Hvordan komplettere?
Rytmisering
Harmonisk komplettering
FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Metodikeren - pedagogen
Teknikeren
Den musikalske regissøren
Ansvar
Kunstneren
Selvbevissthet - selvtillit
Fra teknikk til musikk
KORINTONASJON (Per-Gunnar Alldahl)


Bevissthet
Unison sang
Uten svevninger
Renere enn pianoet
TIDSTYPISK OPPFØRINGSPRAKSIS (Pär Fridberg)


Skiftende sangideal
Inspirasjon av musikkhistorien
Tekst og rytme
Bach - stemmen som instrument
Brahms - kontrapunkt og harmoni
LATINSK UTTALE OG KORSANG (Monica Hedlund)


Den klassiske uttalen
Middelalder- (og senere) uttale
Den italienske uttalen
Den franske uttalen
Den tyske uttalen
Staving
Forståelsen viktigere enn uttalen
SUPPLERENDE LITTERATUR
 
Fra teknikk til Musikk er en svært grundig innføring i korledelse. Boken har kommet ut i revidert utgave i 2005 med tre nye kapitler:
Korintonasjon / Tidstypisk oppføringspraksis / Latinsk uttale og korsang.
Til øvelsene i boka finner du også lyd-og videoeksempler på våre nettsider.


INNHOLD:


FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Innledning
Taktere, dirigere eller lede
Ensembleledelse - korledelse - orkesterledelse
TAKTERING/DIRIGERING


Utgangsposisjon - håndstilling
Taktus
2-takt
Sansemotoriske øvelser
3-takt
4-takt
5-takt
6-takt
Hva med 7-, 8-, 9- og 10-takt da?
FORBEREDELSESSLAG:


Det aktive forberedelsesslaget
Fra pust til hender
Ansikt
Hvor faller det aktive f-slaget?
Opptakt
Delt opptakt
Det passive forberedelsessalget
Kvantitet eller kvalitet?
Sammenfatning



AVSLAG:
Avslag på slaget - forberedt avslag
Avslag etter slaget - uforberedt avslag
Valg av avslag - hvilket er best?
FERMATER


Behandling av fermaten
Gå videre - prinsippet
Gjenta slaget - prinsippet
Sløyfe slag - prinsippet
Barokkfermate
INNSTUDERINGSMETODIKK
Første fase - forberedelse
Repertoar - forberedelse
Teksten
Fortrolighet
Musikalsk helhet
Musikken
Taktering - dirigering
Musikalsk helhet igjen - dirigering
Klaveret
Forberede metodikk
Rekkefølge
Valg av metode
På gehør, eller med noter?
Styring
Forberede øvelser og presentasjon
Disponering
Sammenfatning av første fase
Andre fase - gjennomføring
Første sekvens
Andre sekvens
Tredje fase - evaluering
HVA ER MUSIKK?


Horisontal og vertikal dirigering - et spørsmål om balanse
"PILKING"


DIRIGERING - EN KOMMUNIKASJONSMÅTE


Empati - empatisk dirigering
Pust
Vokalteknikk og intonasjon
Klang
Tekstlig dirigering
Fri dirigering
Dirigentens dilemma
PARTITURLESING


SPEKTRAL LYTTING


KORARBEIDET - MÅL OG MENING


Hvorfor korleder?
Rolle
Mennesket bak "koristen"
Trygghet
Ansvar
Identifisering
Korlederen
Ansvar - delegering
Utvikling - progresjon
Styret
Målsetting
Målsettingsdebatt
KORAKUSTIKK - EN HÅNDBOK


Rommets, korets og koristens akustikk
Koristens akustikk
Korets akustikk
Rommets akustikk
Øvings- og konsertlokalets akustiske forutsetninger
Reflektorer og absorbenter
Analyse av øvingslokalet
Ulike oppstillinger i koret
Idealer og balanse
Hvor høres man best i koret?
Å lage ny oppstilling
Ting å tenke på ved konsert, og før konsert
Nærhet til publikum
Korbenker
Ved mye etterklang
Ved lite etterklang
KORETS ¨SOUND¨ - KLANGIDEAL ELLER MYSTERIUM


Et mer konkret begrep
Et komplekst speilbilde
Puslespillet - hvordan ser motivet ut?
Subjektivt - rettferdig?
Et utviklet kor
SAMTIDSMUSIKK


Språkforståelse
Psykologisk strategi
VOKALTEKNIKK I NYERE MUSIKK


Intonering
Behandling av konsonanter
MUSIKKFORSTÅELSE - TOLKNING - PARTITURTROSKAP


Kunstverket - funksjone og betydning
Betrakteren
Utøveren
Musikkforståelse - ydmykhet
Forståelse av musikken - et eksempel
Sostenuto
Sterkt eller stort
Partiturtroskap
"OPPVARMING" - FILOSOFI, FUNKSJON OG NØDVENDIGHET
Hensikt
Målgruppe
Konsentrasjon
Fysikken
Gehøret
Det åndelige
Det musikalske
KOR-RETTET BRUKSSPILL


Anslag
Pedalbruk
Tonegiving
Tonearts-kadenser - sekvensering
Korsatsen "i fingrene"
Enkelhet og funksjonalitet
Stemmeøving
Tonestyring
Tonestyring - harmonisk støtte
Redusering
Komplettering
Styrking av karakter/tempo
Akustikk
Hvordan komplettere?
Rytmisering
Harmonisk komplettering
FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Metodikeren - pedagogen
Teknikeren
Den musikalske regissøren
Ansvar
Kunstneren
Selvbevissthet - selvtillit
Fra teknikk til musikk
KORINTONASJON (Per-Gunnar Alldahl)


Bevissthet
Unison sang
Uten svevninger
Renere enn pianoet
TIDSTYPISK OPPFØRINGSPRAKSIS (Pär Fridberg)


Skiftende sangideal
Inspirasjon av musikkhistorien
Tekst og rytme
Bach - stemmen som instrument
Brahms - kontrapunkt og harmoni
LATINSK UTTALE OG KORSANG (Monica Hedlund)


Den klassiske uttalen
Middelalder- (og senere) uttale
Den italienske uttalen
Den franske uttalen
Den tyske uttalen
Staving
Forståelsen viktigere enn uttalen
SUPPLERENDE LITTERATUR
 
Fra teknikk til Musikk er en svært grundig innføring i korledelse. Boken har kommet ut i revidert utgave i 2005 med tre nye kapitler:
Korintonasjon / Tidstypisk oppføringspraksis / Latinsk uttale og korsang.
Til øvelsene i boka finner du også lyd-og videoeksempler på våre nettsider.


INNHOLD:


FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Innledning
Taktere, dirigere eller lede
Ensembleledelse - korledelse - orkesterledelse
TAKTERING/DIRIGERING


Utgangsposisjon - håndstilling
Taktus
2-takt
Sansemotoriske øvelser
3-takt
4-takt
5-takt
6-takt
Hva med 7-, 8-, 9- og 10-takt da?
FORBEREDELSESSLAG:


Det aktive forberedelsesslaget
Fra pust til hender
Ansikt
Hvor faller det aktive f-slaget?
Opptakt
Delt opptakt
Det passive forberedelsessalget
Kvantitet eller kvalitet?
Sammenfatning



AVSLAG:
Avslag på slaget - forberedt avslag
Avslag etter slaget - uforberedt avslag
Valg av avslag - hvilket er best?
FERMATER


Behandling av fermaten
Gå videre - prinsippet
Gjenta slaget - prinsippet
Sløyfe slag - prinsippet
Barokkfermate
INNSTUDERINGSMETODIKK
Første fase - forberedelse
Repertoar - forberedelse
Teksten
Fortrolighet
Musikalsk helhet
Musikken
Taktering - dirigering
Musikalsk helhet igjen - dirigering
Klaveret
Forberede metodikk
Rekkefølge
Valg av metode
På gehør, eller med noter?
Styring
Forberede øvelser og presentasjon
Disponering
Sammenfatning av første fase
Andre fase - gjennomføring
Første sekvens
Andre sekvens
Tredje fase - evaluering
HVA ER MUSIKK?


Horisontal og vertikal dirigering - et spørsmål om balanse
"PILKING"


DIRIGERING - EN KOMMUNIKASJONSMÅTE


Empati - empatisk dirigering
Pust
Vokalteknikk og intonasjon
Klang
Tekstlig dirigering
Fri dirigering
Dirigentens dilemma
PARTITURLESING


SPEKTRAL LYTTING


KORARBEIDET - MÅL OG MENING


Hvorfor korleder?
Rolle
Mennesket bak "koristen"
Trygghet
Ansvar
Identifisering
Korlederen
Ansvar - delegering
Utvikling - progresjon
Styret
Målsetting
Målsettingsdebatt
KORAKUSTIKK - EN HÅNDBOK


Rommets, korets og koristens akustikk
Koristens akustikk
Korets akustikk
Rommets akustikk
Øvings- og konsertlokalets akustiske forutsetninger
Reflektorer og absorbenter
Analyse av øvingslokalet
Ulike oppstillinger i koret
Idealer og balanse
Hvor høres man best i koret?
Å lage ny oppstilling
Ting å tenke på ved konsert, og før konsert
Nærhet til publikum
Korbenker
Ved mye etterklang
Ved lite etterklang
KORETS ¨SOUND¨ - KLANGIDEAL ELLER MYSTERIUM


Et mer konkret begrep
Et komplekst speilbilde
Puslespillet - hvordan ser motivet ut?
Subjektivt - rettferdig?
Et utviklet kor
SAMTIDSMUSIKK


Språkforståelse
Psykologisk strategi
VOKALTEKNIKK I NYERE MUSIKK


Intonering
Behandling av konsonanter
MUSIKKFORSTÅELSE - TOLKNING - PARTITURTROSKAP


Kunstverket - funksjone og betydning
Betrakteren
Utøveren
Musikkforståelse - ydmykhet
Forståelse av musikken - et eksempel
Sostenuto
Sterkt eller stort
Partiturtroskap
"OPPVARMING" - FILOSOFI, FUNKSJON OG NØDVENDIGHET
Hensikt
Målgruppe
Konsentrasjon
Fysikken
Gehøret
Det åndelige
Det musikalske
KOR-RETTET BRUKSSPILL


Anslag
Pedalbruk
Tonegiving
Tonearts-kadenser - sekvensering
Korsatsen "i fingrene"
Enkelhet og funksjonalitet
Stemmeøving
Tonestyring
Tonestyring - harmonisk støtte
Redusering
Komplettering
Styrking av karakter/tempo
Akustikk
Hvordan komplettere?
Rytmisering
Harmonisk komplettering
FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Metodikeren - pedagogen
Teknikeren
Den musikalske regissøren
Ansvar
Kunstneren
Selvbevissthet - selvtillit
Fra teknikk til musikk
KORINTONASJON (Per-Gunnar Alldahl)


Bevissthet
Unison sang
Uten svevninger
Renere enn pianoet
TIDSTYPISK OPPFØRINGSPRAKSIS (Pär Fridberg)


Skiftende sangideal
Inspirasjon av musikkhistorien
Tekst og rytme
Bach - stemmen som instrument
Brahms - kontrapunkt og harmoni
LATINSK UTTALE OG KORSANG (Monica Hedlund)


Den klassiske uttalen
Middelalder- (og senere) uttale
Den italienske uttalen
Den franske uttalen
Den tyske uttalen
Staving
Forståelsen viktigere enn uttalen
SUPPLERENDE LITTERATUR
 
Fra teknikk til Musikk er en svært grundig innføring i korledelse. Boken har kommet ut i revidert utgave i 2005 med tre nye kapitler:
Korintonasjon / Tidstypisk oppføringspraksis / Latinsk uttale og korsang.
Til øvelsene i boka finner du også lyd-og videoeksempler på våre nettsider.


INNHOLD:


FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Innledning
Taktere, dirigere eller lede
Ensembleledelse - korledelse - orkesterledelse
TAKTERING/DIRIGERING


Utgangsposisjon - håndstilling
Taktus
2-takt
Sansemotoriske øvelser
3-takt
4-takt
5-takt
6-takt
Hva med 7-, 8-, 9- og 10-takt da?
FORBEREDELSESSLAG:


Det aktive forberedelsesslaget
Fra pust til hender
Ansikt
Hvor faller det aktive f-slaget?
Opptakt
Delt opptakt
Det passive forberedelsessalget
Kvantitet eller kvalitet?
Sammenfatning



AVSLAG:
Avslag på slaget - forberedt avslag
Avslag etter slaget - uforberedt avslag
Valg av avslag - hvilket er best?
FERMATER


Behandling av fermaten
Gå videre - prinsippet
Gjenta slaget - prinsippet
Sløyfe slag - prinsippet
Barokkfermate
INNSTUDERINGSMETODIKK
Første fase - forberedelse
Repertoar - forberedelse
Teksten
Fortrolighet
Musikalsk helhet
Musikken
Taktering - dirigering
Musikalsk helhet igjen - dirigering
Klaveret
Forberede metodikk
Rekkefølge
Valg av metode
På gehør, eller med noter?
Styring
Forberede øvelser og presentasjon
Disponering
Sammenfatning av første fase
Andre fase - gjennomføring
Første sekvens
Andre sekvens
Tredje fase - evaluering
HVA ER MUSIKK?


Horisontal og vertikal dirigering - et spørsmål om balanse
"PILKING"


DIRIGERING - EN KOMMUNIKASJONSMÅTE


Empati - empatisk dirigering
Pust
Vokalteknikk og intonasjon
Klang
Tekstlig dirigering
Fri dirigering
Dirigentens dilemma
PARTITURLESING


SPEKTRAL LYTTING


KORARBEIDET - MÅL OG MENING


Hvorfor korleder?
Rolle
Mennesket bak "koristen"
Trygghet
Ansvar
Identifisering
Korlederen
Ansvar - delegering
Utvikling - progresjon
Styret
Målsetting
Målsettingsdebatt
KORAKUSTIKK - EN HÅNDBOK


Rommets, korets og koristens akustikk
Koristens akustikk
Korets akustikk
Rommets akustikk
Øvings- og konsertlokalets akustiske forutsetninger
Reflektorer og absorbenter
Analyse av øvingslokalet
Ulike oppstillinger i koret
Idealer og balanse
Hvor høres man best i koret?
Å lage ny oppstilling
Ting å tenke på ved konsert, og før konsert
Nærhet til publikum
Korbenker
Ved mye etterklang
Ved lite etterklang
KORETS ¨SOUND¨ - KLANGIDEAL ELLER MYSTERIUM


Et mer konkret begrep
Et komplekst speilbilde
Puslespillet - hvordan ser motivet ut?
Subjektivt - rettferdig?
Et utviklet kor
SAMTIDSMUSIKK


Språkforståelse
Psykologisk strategi
VOKALTEKNIKK I NYERE MUSIKK


Intonering
Behandling av konsonanter
MUSIKKFORSTÅELSE - TOLKNING - PARTITURTROSKAP


Kunstverket - funksjone og betydning
Betrakteren
Utøveren
Musikkforståelse - ydmykhet
Forståelse av musikken - et eksempel
Sostenuto
Sterkt eller stort
Partiturtroskap
"OPPVARMING" - FILOSOFI, FUNKSJON OG NØDVENDIGHET
Hensikt
Målgruppe
Konsentrasjon
Fysikken
Gehøret
Det åndelige
Det musikalske
KOR-RETTET BRUKSSPILL


Anslag
Pedalbruk
Tonegiving
Tonearts-kadenser - sekvensering
Korsatsen "i fingrene"
Enkelhet og funksjonalitet
Stemmeøving
Tonestyring
Tonestyring - harmonisk støtte
Redusering
Komplettering
Styrking av karakter/tempo
Akustikk
Hvordan komplettere?
Rytmisering
Harmonisk komplettering
FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Metodikeren - pedagogen
Teknikeren
Den musikalske regissøren
Ansvar
Kunstneren
Selvbevissthet - selvtillit
Fra teknikk til musikk
KORINTONASJON (Per-Gunnar Alldahl)


Bevissthet
Unison sang
Uten svevninger
Renere enn pianoet
TIDSTYPISK OPPFØRINGSPRAKSIS (Pär Fridberg)


Skiftende sangideal
Inspirasjon av musikkhistorien
Tekst og rytme
Bach - stemmen som instrument
Brahms - kontrapunkt og harmoni
LATINSK UTTALE OG KORSANG (Monica Hedlund)


Den klassiske uttalen
Middelalder- (og senere) uttale
Den italienske uttalen
Den franske uttalen
Den tyske uttalen
Staving
Forståelsen viktigere enn uttalen
SUPPLERENDE LITTERATUR 
 Fra teknikk til Musikk er en svært grundig innføring i korledelse. Boken har kommet ut i revidert utgave i 2005 med tre nye kapitler:
Korintonasjon / Tidstypisk oppføringspraksis / Latinsk uttale og korsang.
Til øvelsene i boka finner du også lyd-og videoeksempler på våre nettsider.


INNHOLD:


FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Innledning
Taktere, dirigere eller lede
Ensembleledelse - korledelse - orkesterledelse
TAKTERING/DIRIGERING


Utgangsposisjon - håndstilling
Taktus
2-takt
Sansemotoriske øvelser
3-takt
4-takt
5-takt
6-takt
Hva med 7-, 8-, 9- og 10-takt da?
FORBEREDELSESSLAG:


Det aktive forberedelsesslaget
Fra pust til hender
Ansikt
Hvor faller det aktive f-slaget?
Opptakt
Delt opptakt
Det passive forberedelsessalget
Kvantitet eller kvalitet?
Sammenfatning



AVSLAG:
Avslag på slaget - forberedt avslag
Avslag etter slaget - uforberedt avslag
Valg av avslag - hvilket er best?
FERMATER


Behandling av fermaten
Gå videre - prinsippet
Gjenta slaget - prinsippet
Sløyfe slag - prinsippet
Barokkfermate
INNSTUDERINGSMETODIKK
Første fase - forberedelse
Repertoar - forberedelse
Teksten
Fortrolighet
Musikalsk helhet
Musikken
Taktering - dirigering
Musikalsk helhet igjen - dirigering
Klaveret
Forberede metodikk
Rekkefølge
Valg av metode
På gehør, eller med noter?
Styring
Forberede øvelser og presentasjon
Disponering
Sammenfatning av første fase
Andre fase - gjennomføring
Første sekvens
Andre sekvens
Tredje fase - evaluering
HVA ER MUSIKK?


Horisontal og vertikal dirigering - et spørsmål om balanse
"PILKING"


DIRIGERING - EN KOMMUNIKASJONSMÅTE


Empati - empatisk dirigering
Pust
Vokalteknikk og intonasjon
Klang
Tekstlig dirigering
Fri dirigering
Dirigentens dilemma
PARTITURLESING


SPEKTRAL LYTTING


KORARBEIDET - MÅL OG MENING


Hvorfor korleder?
Rolle
Mennesket bak "koristen"
Trygghet
Ansvar
Identifisering
Korlederen
Ansvar - delegering
Utvikling - progresjon
Styret
Målsetting
Målsettingsdebatt
KORAKUSTIKK - EN HÅNDBOK


Rommets, korets og koristens akustikk
Koristens akustikk
Korets akustikk
Rommets akustikk
Øvings- og konsertlokalets akustiske forutsetninger
Reflektorer og absorbenter
Analyse av øvingslokalet
Ulike oppstillinger i koret
Idealer og balanse
Hvor høres man best i koret?
Å lage ny oppstilling
Ting å tenke på ved konsert, og før konsert
Nærhet til publikum
Korbenker
Ved mye etterklang
Ved lite etterklang
KORETS ¨SOUND¨ - KLANGIDEAL ELLER MYSTERIUM


Et mer konkret begrep
Et komplekst speilbilde
Puslespillet - hvordan ser motivet ut?
Subjektivt - rettferdig?
Et utviklet kor
SAMTIDSMUSIKK


Språkforståelse
Psykologisk strategi
VOKALTEKNIKK I NYERE MUSIKK


Intonering
Behandling av konsonanter
MUSIKKFORSTÅELSE - TOLKNING - PARTITURTROSKAP


Kunstverket - funksjone og betydning
Betrakteren
Utøveren
Musikkforståelse - ydmykhet
Forståelse av musikken - et eksempel
Sostenuto
Sterkt eller stort
Partiturtroskap
"OPPVARMING" - FILOSOFI, FUNKSJON OG NØDVENDIGHET
Hensikt
Målgruppe
Konsentrasjon
Fysikken
Gehøret
Det åndelige
Det musikalske
KOR-RETTET BRUKSSPILL


Anslag
Pedalbruk
Tonegiving
Tonearts-kadenser - sekvensering
Korsatsen "i fingrene"
Enkelhet og funksjonalitet
Stemmeøving
Tonestyring
Tonestyring - harmonisk støtte
Redusering
Komplettering
Styrking av karakter/tempo
Akustikk
Hvordan komplettere?
Rytmisering
Harmonisk komplettering
FRA TEKNIKK TIL MUSIKK


Metodikeren - pedagogen
Teknikeren
Den musikalske regissøren
Ansvar
Kunstneren
Selvbevissthet - selvtillit
Fra teknikk til musikk
KORINTONASJON (Per-Gunnar Alldahl)


Bevissthet
Unison sang
Uten svevninger
Renere enn pianoet
TIDSTYPISK OPPFØRINGSPRAKSIS (Pär Fridberg)


Skiftende sangideal
Inspirasjon av musikkhistorien
Tekst og rytme
Bach - stemmen som instrument
Brahms - kontrapunkt og harmoni
LATINSK UTTALE OG KORSANG (Monica Hedlund)


Den klassiske uttalen
Middelalder- (og senere) uttale
Den italienske uttalen
Den franske uttalen
Den tyske uttalen
Staving
Forståelsen viktigere enn uttalen
SUPPLERENDE LITTERATUR
 




Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagMusikk-Husets Forlag
ProduktVokal
Komponist-ForfatterCaplin, Thomas
SjangerUndervisning/Etyder/Teknikk
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagMusikk-Husets Forlag
ProduktVokal
Komponist-ForfatterCaplin, Thomas
SjangerUndervisning/Etyder/Teknikk
Kunder som kjøpte denne varen kjøpte også
Varen er på lager

Musikkformidling og ledelse, Pål Runsjø. Artikler om musikalsk ledelsesansvar

Musikkformidling og ledelse, Pål Runsjø. Artikler om musikalsk ledelsesansvar
298 kr
Filters
Sort
display