Søk

Hvordan lære tradisjonelle trommeslåtter, Rolf K. Seldal

Hvordan lære tradisjonelle trommeslåtter, Rolf K. Seldal
Tilgjengelighet: Fjernlager
Varenummer: MH3160
239 kr
225 kr
decrease increase

Hvordan lære tradisjonelle trommeslåtter, Tambur Rolf K. Seldal.

En innføring i trommeslåtteknikk, trommeslåtthistorikk, ulike slåttetyper og utvalgte slåtter etter forskjellige tamburer. Bok m/CD.
For fire hundre år siden ville man som i dag, gjerne danse i festligelag. Skal man danse er det kjekt å ha musikk som man kan danse til. Detvar ikke så mange som drev med musisering på et høyt og aktivt nivå, såman brukte gjerne det som fantes av musikere.

Trommen og trommeslagere var spredd over det ganske land og degikk en god skole. De norske trommeslagerne var anerkjente i Københavnsom drivende dyktige musikere og det var mang en tambur som fikkdårlige knær fordi de drev med tørrtrening med trommestikkene påknærne. Trommeslagerne hadde en anerkjent posisjon innen hæren.Militære signaler var utganspunktet for tamburenes spill. Når dissetrommeslagerne skulle spille verdslig musikk, var det med den norskefolkemusikken som musikalsk utgangspunkt, og de militære signalene medunderliggende virvel som teknisk grunnlag. Resultatet ble at en spilteden rytmiske tematikken til slåttene med den underliggende virvelen ibunnen.

Slåttespilltradisjonen holdt seg lengst på Vestlandet. På midten av 1800-tallet var det normalt med både felespiller og tambur ibryllup her. Et bryllup uten tambur kalte en hundasjaund. Heilt framtil 1940 var tromma å høyra i bryllup, og trommelyden møtte gjestanelenge før dei kom til bryllupsgarden - (Mæland 1997:52).

Dette læreverket er en samling nedskrevne slåtter som erkommet ut etter flere oppfordringer. Boken inneholder historie rundttrommeslåttradisjonen, teknikk, metodikk og informasjon om trommen.

Hvordan lære tradisjonelle trommeslåtter, Tambur Rolf K. Seldal.

En innføring i trommeslåtteknikk, trommeslåtthistorikk, ulike slåttetyper og utvalgte slåtter etter forskjellige tamburer. Bok m/CD.
For fire hundre år siden ville man som i dag, gjerne danse i festligelag. Skal man danse er det kjekt å ha musikk som man kan danse til. Detvar ikke så mange som drev med musisering på et høyt og aktivt nivå, såman brukte gjerne det som fantes av musikere.

Trommen og trommeslagere var spredd over det ganske land og degikk en god skole. De norske trommeslagerne var anerkjente i Københavnsom drivende dyktige musikere og det var mang en tambur som fikkdårlige knær fordi de drev med tørrtrening med trommestikkene påknærne. Trommeslagerne hadde en anerkjent posisjon innen hæren.Militære signaler var utganspunktet for tamburenes spill. Når dissetrommeslagerne skulle spille verdslig musikk, var det med den norskefolkemusikken som musikalsk utgangspunkt, og de militære signalene medunderliggende virvel som teknisk grunnlag. Resultatet ble at en spilteden rytmiske tematikken til slåttene med den underliggende virvelen ibunnen.

Slåttespilltradisjonen holdt seg lengst på Vestlandet. På midten av 1800-tallet var det normalt med både felespiller og tambur ibryllup her. Et bryllup uten tambur kalte en hundasjaund. Heilt framtil 1940 var tromma å høyra i bryllup, og trommelyden møtte gjestanelenge før dei kom til bryllupsgarden - (Mæland 1997:52).

Dette læreverket er en samling nedskrevne slåtter som erkommet ut etter flere oppfordringer. Boken inneholder historie rundttrommeslåttradisjonen, teknikk, metodikk og informasjon om trommen.
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagMusikk-Husets Forlag
ProduktSnare Drum
Komponist-ForfatterSeldal, Rolf Kristoffer
ArrangørSeldal, Rolf K.
ArtistRolf K. Seldal
SjangerFolkemusikk/vise
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagMusikk-Husets Forlag
ProduktSnare Drum
Komponist-ForfatterSeldal, Rolf Kristoffer
ArrangørSeldal, Rolf K.
ArtistRolf K. Seldal
SjangerFolkemusikk/vise
Filters
Sort
display