Peer Gynt, Edvard Grieg arr. Baard Tronvold. Kulturskolepakken

Peer Gynt, Edvard Grieg arr. Baard Tronvold. Kulturskolepakken
Produsent: Norsk Noteservice
Tilgjengelighet: Bestillingsvare
Varenummer: 9790661026341
3 189 kr
decrease increase

Peer Gynt - Kulturskolepakken Edvard Grieg - Baard Tronvold


PRODUKTBESKRIVELSE


Peer Gynt og kulturskolepakken
Med kulturskolepakken har vi et ønske om å tilføre kulturskolen, korpsene og grunnskolen litteratur som kan styrke samspillet mellom ulike instrumentgrupper, institusjoner og arbeid på tvers av de estetiske fagene.


Musikk: Edvard Grieg
Tekst: Henrik Ibsen
Arrangementer: Baard Tronvold



Innhold:
I Dovregubbens stall/(Morgenstemning, ad lib)
Bukkerittet
Halling
I Dovregubbens hall
Dans av dovregubbens datter
Morgenstemning
Arabisk dans
Anitras dans
Peer Gynt serenade
Solveigs sang
Nøstene
Pinsesalme
Solveigs vuggevisePeer Gynt og kulturskolepakken


Savner du:
- materiale til en helaftens forestilling for både musikere, kor og skuespillere?
- litteratur som kan brukes på både strykere og blåsere, enkeltvis eller samlet?
- ensemblespill som pianist?Er du:
- en slagverker som ønsker å spille i orkester?
- en skuespiller som ønsker å møte noe av det ypperste en norsk dramatiker har skrevet?


Ønsker du å lage en kammermusikkgruppe med like eller blandede instumenter? Har du lyst
- til å synge noen av de flotteste sangene en norsk komponist har laget, som solist eller i kor?
- til å gjøre et samarbeid mellom grunnskolen og kulturskole?
Med kulturskolepakken har vi et ønske om å tilføre kulturskolen, korpsene og grunnskolen litteratur som kan styrke samspillet mellom ulike instrumentgrupper, institusjoner og arbeid på tvers av de estetiske fagene. Dette er en stor samling av arrangementer for et bredt utvalg av instrumenter og nivåer, samt korsatser og tekster som kan framføres i en helhetlig forestilling. Vi står også ovenfor 100 års markeringen av to giganter i norsk kulturliv, Henrik Ibsen i året som gikk og Edvard Grieg dette året, og det er derfor flott å kunne gjøre deres samarbeid ?Peer Gynt? tilgjengelig for undervisning. I samlingen finner du 11 av stykkene Grieg skrev til skuespillet gjengitt som partitur og enkeltstemmer i C, Bb, Eb og F. Det er utdrag av tekster for skuespill, bilder fra forestillinger, øvings CD og egen CD med lydkulisser som kan brukes under forestillingen. Det er dessuten skrevet til nye komposisjoner som kan vise veg mot nye måter å arbeide med stoffet.
Grieg strevde voldsomt med å gjøre ferdig scenemusikken til Peer Gynt. Han var også usikker på den kunstneriske kvaliteten dette arbeidet hadde fått, og han var derfor ikke selv til stede ved uroppførelsen. Musikken ble derimot en publikumssuksess fra første stund, og mange oppsetninger ble gjort i Oslo samme år. Siden har musikken blitt kjent i hele verden,
og da særlig gjennom den omarbeidelsen han gjorde av musikken til Peer Gynt suite nr. 1 og 2?. Det er derimot den originale scenemusikken som ligger til grunn for disse arrangementene og vi håper du vil glede deg over stykker som både er kjente og ukjente for deg.



Strykere m/u piano
Stemmer Kor, 2 fioliner, cello, piano, slagverk. Kan også framføres med ekstra fiolin og cellostemmer dersom piano og/eller kor utelates.


Kor 1 og 2-stemt sats og to talekor 3-stemt sats. Solopartier ad lib.


Piano Det er lagt vekt på å integrere pianoet som et ensemble instrument med selvstendige stemme. Det kan brukes alternative strykestemmer dersom piano utelates.


Slagverk Varierende besetninger (se partiturer), men omfatter: triangel, tambourine, cymbaler, skarptromme/Tamburo piccolo, basstromme og alternative instrumenter til talekor. (Se også stemmer under ?Grunnskolen?)


Alternative Strykestemmer som legges på når piano ikke spiller stemmer


Enkle Stemmer Stemmer som er enklere og som kan legges på i tillegg. Her er både piano og stemmer strykestemmer.


Blåsere m/u piano
Stemmer Blås: Fløyte, oboe, klarinett Eb, klarinett Bb, bassklarinett, fagott, sopransax, altsax, tenorsax, baritonsax, trompet Bb, kornett, horn F, trombone, bariton og tuba (ad lib.). Stykkene kan framføres med treblås og messing blandet eller hver for seg.


Andre stemmer: Kor, piano, slagverk (se partiturer). Stemmer for fiolin, cello og kontrabass (ad lib.) finnes i en parallell samling for strykere (kan også lastes ned).


Sats: Det er en 3-stemt blåsesats, men dersom piano utelates, utløser dette to nye alternative blåsestemmer. Dersom koret utelates utløser dette i noen tilfeller en alternativ blåsestemme.


Kor 1 og 2-stemt sats og to talekor 3-stemt sats. Solopartier ad lib.


Piano Det er lagt vekt på å integrere pianoet som et ensemble instrument med selvstendige stemme. Det kan brukes alternative strykestemmer dersom piano utelates.


Slagverk Varierende besetninger (se partiturer), men omfatter: triangel, tabourine, cymbaler, skarptromme/Tamburo piccolo, basstromme og alternative instrumenter til talekor. (Se også stemmer under ?Grunnskolen?.)


Alternative stemmer Blåsestemmer som legges på når piano eller kor utelates.


Enkle stemmer Stemmer som er enklere og som kan legges på i tillegg. Her er både piano og stemmer blåsestemmer.


Toneartene som er valgt i samlingen er med tanke på at blåsere og strykere kan kobles sammen. Dette gir selvfølgelig ikke ?optimale tonearter? for blåserne i alle stykkene. Dersom blåserne kun ønsker å spille som blåsegruppe og finner noen tonearter vanskelige, kan de finne alle stykkene som klinger D natura i ny toneart, Bb natura.



Grunnskolen, melodisk slagverk og komp Kor: Dette er kanskje det viktigste bruksområdet for grunnskolen. Her finner du enog tostemte stemmer samt 2 talekor. Husk at sangstemmene også kan spilles instrumentalt om ønskelig (for eksempel klokkespill, sopran xylofon, metallofon og fløyter.)


Melodisk Slagverk Stemmer som kan spilles på xylofon, marimba, metallofon, klangstav, slagverk piano/keyboard, fløyter (andre C-instrumenter). Metallofon vil passe best der det er lange noter og xylofon der det er hurtige noter. For å spille alle notene kreves det kromatisk bass og alt xylofon/metallofon. Stemmene er nummerert fra 1 til 3.


Gitar Stemmen er en besifret stemme som kan spilles på gitar, piano og elbass. Besifringen er også knyttet opp mot melodistemmen som kan framføres av et soloinstrument.


Piano "øve" Stemmen er bærende (melodisk og harmonisk) for hele arrangementet og kan også framføres separat i en liten forestilling. Denne må utelates når arrangementet framføres sammen med stryke- og blåsepartituret som er i samlingen. Legg merke til at det også finnes en ?enkel stemme piano? som kan legges på i tillegg til denne stemmen. (Se under enkle stemmer.)


Slagverk Stemmene er angitt med triangel, tambourine, bass tromme og cymbaler.


Enkel stemme C
Det ligger også enkle stemmer for C-instrumenter i denne mappen
Enkel stemme C stemme C og Enkel stemme cello



Tekster
Roller Peer Gynt, Åse, Den Grønnkledde, Dovregubben, Monsieur Ballon, Anitra,Solveig. (Peer kan deles på flere)).


Innhold
Tekstene er knyttet til den musikken som her er valgt. De vil danne et fint bilde av handlingen og høydepunktene i skuespillet. Dersom man ønsker å ta med mer kan evt. en fortellerstemme gjøre dette. Tekstene er også lest inn på CD.



Øvings CD og lydkulisser
Det er laget en øvings CD ut i fra de filene som ligger til grunn for musikken.
Disse er kun ment som en enkel innføring i stykkene (og tekstene) og som en inspirator og hjelp i øvingen. Det gir en bedre opplevelse og mening å øve 5. stemme sammen med en CD, og det vil gjøre samkjøringsprosessen senere mye enklere i og med at elevene kjenner stoffet fra før. Det er spor både i sakte tempo og i originaltempo med forspill på de fleste stykkene.


På denne CD-en framføres tekstene sammen med lydkulisser og man får en helhetlig opplevelse av forestillingen. Lydkulissene er også ment til bruk under selve forestillingen hvor skuespillerne framfører sine tekster
sammen med det aktuelle CD-sporet. Lydkulissene ligger på egen CD, klar til bruk. Ved bruk av lydkulisser kan det være godt for skuespillerne å bruke "mygger" for å ballansere stemmen mot CD-lyden. Man kan også selvfølgelig regulere CD-lyden etter skuespillernes stemmer. Lydsporene bør også om nødvendig manuelt ?fades? ut når teksten opphører. (Ekstra CD-er kan kjøpes til etter behov.)


Idé
Materialet som inngår i kulturskolepakken kan framføres på mange måter, alt etter hvilke og hvor mange aktører man har. Man kan også velg å vektlegge ulike sider ved materialet, alt etter hva man utelater og velger å ta med. Brukes hele materialet, slik det foreligger på CD, vil man bli kjent med de viktigste stykkene i Griegs scenemusikk og hovedlinjene i skuespillet Peer Gynt. Man vil se hvordan materialet kan inspirere til nye komposisjoner og oppleve kontraster mellom det nye og gamle. For å strekke et begrenset tekstmateriale ut i tid, og å eksperimentere med tale som et musikalsk materiale, er det her foreslått å repetere tekster i løpet av forestillingen, fortløpende repetisjoner av tekstblokker og repetisjoner i form av hermestemme. Dette gjør at en del av teksten, ?kan du gjette gåter?, oppleves som et tema, at tidslinjen i teksten blir mer abstrakt og at teksten nærmer seg lydkulissenes modernistiske preg.
Lydkulissene, med sitt statiske preg, prøver å understreke de mentale tilstander Peer Gynt er i, og lager en kontrast til Griegs dynamiske musikk.


Framføring
Stykkene kan framføres enkeltvis eller samlet som en forestilling. Tekstene vil gi forestillingen et mer helhetlig preg, og åpne opp for samarbeid på tvers av de estetiske fagene. De parallelle stryke- og blåsestemmene samt de enkle stemmene for grunnskolen kan framføres samtidig og om ønskelig ved å dramatiseres opp mot hverandre (deler spilles av enkeltgrupper og deler spilles samlet). Noen alternative framføringer kan være:
- Slagverk kan utelates
- Kor kan utelates. Det må da brukes alternativ fiolin-/blåsesolo stemme.
- Piano kan utelates. Bruk da alternative stryke-/blåsestemmer i tillegg.
- Anitras Dans, Arabisk Dans og Peer Gynts Serenade kan framføres med piano og fiolin-/blåsestemme alene.
- Alle stykkene utenom I Dovregubbenss Hall kan framføres piano solo. Denne stemmen er tenkt til øvelse, men kan også brukes til en enkel oppsetning med evt. melodisk slagverk og rytmer.
- Stykkene kan spilles av rene saxofon-, klarinett-, brass- og mindre blandingsgrupper som kammermusikk.


Arbeidsoppgaver til Peer Gynt
Pentaton skala Temaet i stykket Morgenstemning bruker de samme 5 tonene som underskalatonene til hardingfela er stemt etter. Hvilke 5 toner der dette? Transponer disse tonene til en c-pentaton skala (C-D-E-G-A). Bruk så tonene C og G i bassen og la elevene improvisere på c-pentaton skala. Læreren/elevene kan også spille akkordrekken Dm-G7-C-Am7 mens det improviseres. Lag til slutt en egen melodi på denne skalaen. Prøv gjerne å notere den ned.


Musikk til tekst
Les gjennom noe av teksten til Peer Gynt å se om du kan finne en del som har tekst en rytmisk diktoppbygging. Prøv gjerne ut rytmen på forsjellige måter, men bestem så tilstutt hvordan du vil at rytmen skal være. Prøv så om du kan sette melodi til denne rytmen og diktdelen.
Finn en tilsvarende rytmisk del som du bruker slagverk på for å understreke det rytmiske. Prøv så å dele teksten mellom flere grupper som framfører deler som en kanon. Legg gjerne til mindre tekstgrupper/ord som du gjentar rytmisk.


Lag egne lydkulisser til tekstene. Hvilken stemning ønsker du å forsterke. Virkemidler kan være klangflater kontra detaljer og rytme kontra organiske forløp. Lytt gjerne til CDen for å få ideer. Til denne oppgaven bør du ha muligheter til å legge flere lydspor opp på hverandre.
Du kan gratis laste ned programvare fra:
http://audacity.sourceforge.net/ eller http://notam02.no


Form
Hvilken form har stykket I Dovregubbens hall?. Hvordan er stykket bygd opp.
Lytt så på stykkene Kjempevise slåtten av Harald Sæverud og Bolero av Maurice Ravel.
Lag et kort tema som kan gjentas flere ganger. Prøv om dere kan dramatisere det ved å la ulike instrumenter spille temaet etter tur. Se om dere kan intensivere stykket gradvis. (Et knep kan også være å starte melodien fra nye toner som for eksempel i Dans av Dovregubbens Datter.)


Harmoni
Grieg bruker mye rene kvinter (for eksempel C-G) i bass-stemmen. Lytt til dette intervallet og hør så om du kjenner det igjen i noen av stykkene.
Spill intervallet C-G som samklang og improviser på notene C-D-EFiss-G-A-H. Dette er en lydisk skala som Grieg også bruker i ett av sine stykker, hvilket?
Som litt lek med kvinter kan dere prøve å spille/synge Kråkevise i parallelle kvinter. En stemme starter for eksempel på lille F og en annen på enstrøken C.


Rytme
Improviser rytmer i 6/8-dels takt. Læreren kan starte med en enkel rytme som flere og flere improviserer over. Dere kan gjerne bruke litt Orff-instrumenter og slagverk. Se om du kan lage en annen rytme enn den du hører rundt deg.
Lag en egen slagverkstemme som kan brukes samtidig som talekoret "Nøstene". Det er greit om rytmen blir et ostinat (rytme som gjentas), men at den gjerne skifer i de to delene som stykket er bygd opp av.



Takk til - En stor takk til elever og lærere ved Haukeland skole som ville sette opp forestillingen og til Per Gisle Haagenrud som har hjulpet til med å skrive strøk.


Lykke til med musikken!
Baard Tronvold



Peer Gynt - Kulturskolepakken Edvard Grieg - Baard Tronvold


PRODUKTBESKRIVELSE


Peer Gynt og kulturskolepakken
Med kulturskolepakken har vi et ønske om å tilføre kulturskolen, korpsene og grunnskolen litteratur som kan styrke samspillet mellom ulike instrumentgrupper, institusjoner og arbeid på tvers av de estetiske fagene.


Musikk: Edvard Grieg
Tekst: Henrik Ibsen
Arrangementer: Baard Tronvold



Innhold:
I Dovregubbens stall/(Morgenstemning, ad lib)
Bukkerittet
Halling
I Dovregubbens hall
Dans av dovregubbens datter
Morgenstemning
Arabisk dans
Anitras dans
Peer Gynt serenade
Solveigs sang
Nøstene
Pinsesalme
Solveigs vuggevisePeer Gynt og kulturskolepakken


Savner du:
- materiale til en helaftens forestilling for både musikere, kor og skuespillere?
- litteratur som kan brukes på både strykere og blåsere, enkeltvis eller samlet?
- ensemblespill som pianist?Er du:
- en slagverker som ønsker å spille i orkester?
- en skuespiller som ønsker å møte noe av det ypperste en norsk dramatiker har skrevet?


Ønsker du å lage en kammermusikkgruppe med like eller blandede instumenter? Har du lyst
- til å synge noen av de flotteste sangene en norsk komponist har laget, som solist eller i kor?
- til å gjøre et samarbeid mellom grunnskolen og kulturskole?
Med kulturskolepakken har vi et ønske om å tilføre kulturskolen, korpsene og grunnskolen litteratur som kan styrke samspillet mellom ulike instrumentgrupper, institusjoner og arbeid på tvers av de estetiske fagene. Dette er en stor samling av arrangementer for et bredt utvalg av instrumenter og nivåer, samt korsatser og tekster som kan framføres i en helhetlig forestilling. Vi står også ovenfor 100 års markeringen av to giganter i norsk kulturliv, Henrik Ibsen i året som gikk og Edvard Grieg dette året, og det er derfor flott å kunne gjøre deres samarbeid ?Peer Gynt? tilgjengelig for undervisning. I samlingen finner du 11 av stykkene Grieg skrev til skuespillet gjengitt som partitur og enkeltstemmer i C, Bb, Eb og F. Det er utdrag av tekster for skuespill, bilder fra forestillinger, øvings CD og egen CD med lydkulisser som kan brukes under forestillingen. Det er dessuten skrevet til nye komposisjoner som kan vise veg mot nye måter å arbeide med stoffet.
Grieg strevde voldsomt med å gjøre ferdig scenemusikken til Peer Gynt. Han var også usikker på den kunstneriske kvaliteten dette arbeidet hadde fått, og han var derfor ikke selv til stede ved uroppførelsen. Musikken ble derimot en publikumssuksess fra første stund, og mange oppsetninger ble gjort i Oslo samme år. Siden har musikken blitt kjent i hele verden,
og da særlig gjennom den omarbeidelsen han gjorde av musikken til Peer Gynt suite nr. 1 og 2?. Det er derimot den originale scenemusikken som ligger til grunn for disse arrangementene og vi håper du vil glede deg over stykker som både er kjente og ukjente for deg.



Strykere m/u piano
Stemmer Kor, 2 fioliner, cello, piano, slagverk. Kan også framføres med ekstra fiolin og cellostemmer dersom piano og/eller kor utelates.


Kor 1 og 2-stemt sats og to talekor 3-stemt sats. Solopartier ad lib.


Piano Det er lagt vekt på å integrere pianoet som et ensemble instrument med selvstendige stemme. Det kan brukes alternative strykestemmer dersom piano utelates.


Slagverk Varierende besetninger (se partiturer), men omfatter: triangel, tambourine, cymbaler, skarptromme/Tamburo piccolo, basstromme og alternative instrumenter til talekor. (Se også stemmer under ?Grunnskolen?)


Alternative Strykestemmer som legges på når piano ikke spiller stemmer


Enkle Stemmer Stemmer som er enklere og som kan legges på i tillegg. Her er både piano og stemmer strykestemmer.


Blåsere m/u piano
Stemmer Blås: Fløyte, oboe, klarinett Eb, klarinett Bb, bassklarinett, fagott, sopransax, altsax, tenorsax, baritonsax, trompet Bb, kornett, horn F, trombone, bariton og tuba (ad lib.). Stykkene kan framføres med treblås og messing blandet eller hver for seg.


Andre stemmer: Kor, piano, slagverk (se partiturer). Stemmer for fiolin, cello og kontrabass (ad lib.) finnes i en parallell samling for strykere (kan også lastes ned).


Sats: Det er en 3-stemt blåsesats, men dersom piano utelates, utløser dette to nye alternative blåsestemmer. Dersom koret utelates utløser dette i noen tilfeller en alternativ blåsestemme.


Kor 1 og 2-stemt sats og to talekor 3-stemt sats. Solopartier ad lib.


Piano Det er lagt vekt på å integrere pianoet som et ensemble instrument med selvstendige stemme. Det kan brukes alternative strykestemmer dersom piano utelates.


Slagverk Varierende besetninger (se partiturer), men omfatter: triangel, tabourine, cymbaler, skarptromme/Tamburo piccolo, basstromme og alternative instrumenter til talekor. (Se også stemmer under ?Grunnskolen?.)


Alternative stemmer Blåsestemmer som legges på når piano eller kor utelates.


Enkle stemmer Stemmer som er enklere og som kan legges på i tillegg. Her er både piano og stemmer blåsestemmer.


Toneartene som er valgt i samlingen er med tanke på at blåsere og strykere kan kobles sammen. Dette gir selvfølgelig ikke ?optimale tonearter? for blåserne i alle stykkene. Dersom blåserne kun ønsker å spille som blåsegruppe og finner noen tonearter vanskelige, kan de finne alle stykkene som klinger D natura i ny toneart, Bb natura.



Grunnskolen, melodisk slagverk og komp Kor: Dette er kanskje det viktigste bruksområdet for grunnskolen. Her finner du enog tostemte stemmer samt 2 talekor. Husk at sangstemmene også kan spilles instrumentalt om ønskelig (for eksempel klokkespill, sopran xylofon, metallofon og fløyter.)


Melodisk Slagverk Stemmer som kan spilles på xylofon, marimba, metallofon, klangstav, slagverk piano/keyboard, fløyter (andre C-instrumenter). Metallofon vil passe best der det er lange noter og xylofon der det er hurtige noter. For å spille alle notene kreves det kromatisk bass og alt xylofon/metallofon. Stemmene er nummerert fra 1 til 3.


Gitar Stemmen er en besifret stemme som kan spilles på gitar, piano og elbass. Besifringen er også knyttet opp mot melodistemmen som kan framføres av et soloinstrument.


Piano "øve" Stemmen er bærende (melodisk og harmonisk) for hele arrangementet og kan også framføres separat i en liten forestilling. Denne må utelates når arrangementet framføres sammen med stryke- og blåsepartituret som er i samlingen. Legg merke til at det også finnes en ?enkel stemme piano? som kan legges på i tillegg til denne stemmen. (Se under enkle stemmer.)


Slagverk Stemmene er angitt med triangel, tambourine, bass tromme og cymbaler.


Enkel stemme C
Det ligger også enkle stemmer for C-instrumenter i denne mappen
Enkel stemme C stemme C og Enkel stemme cello



Tekster
Roller Peer Gynt, Åse, Den Grønnkledde, Dovregubben, Monsieur Ballon, Anitra,Solveig. (Peer kan deles på flere)).


Innhold
Tekstene er knyttet til den musikken som her er valgt. De vil danne et fint bilde av handlingen og høydepunktene i skuespillet. Dersom man ønsker å ta med mer kan evt. en fortellerstemme gjøre dette. Tekstene er også lest inn på CD.



Øvings CD og lydkulisser
Det er laget en øvings CD ut i fra de filene som ligger til grunn for musikken.
Disse er kun ment som en enkel innføring i stykkene (og tekstene) og som en inspirator og hjelp i øvingen. Det gir en bedre opplevelse og mening å øve 5. stemme sammen med en CD, og det vil gjøre samkjøringsprosessen senere mye enklere i og med at elevene kjenner stoffet fra før. Det er spor både i sakte tempo og i originaltempo med forspill på de fleste stykkene.


På denne CD-en framføres tekstene sammen med lydkulisser og man får en helhetlig opplevelse av forestillingen. Lydkulissene er også ment til bruk under selve forestillingen hvor skuespillerne framfører sine tekster
sammen med det aktuelle CD-sporet. Lydkulissene ligger på egen CD, klar til bruk. Ved bruk av lydkulisser kan det være godt for skuespillerne å bruke "mygger" for å ballansere stemmen mot CD-lyden. Man kan også selvfølgelig regulere CD-lyden etter skuespillernes stemmer. Lydsporene bør også om nødvendig manuelt ?fades? ut når teksten opphører. (Ekstra CD-er kan kjøpes til etter behov.)


Idé
Materialet som inngår i kulturskolepakken kan framføres på mange måter, alt etter hvilke og hvor mange aktører man har. Man kan også velg å vektlegge ulike sider ved materialet, alt etter hva man utelater og velger å ta med. Brukes hele materialet, slik det foreligger på CD, vil man bli kjent med de viktigste stykkene i Griegs scenemusikk og hovedlinjene i skuespillet Peer Gynt. Man vil se hvordan materialet kan inspirere til nye komposisjoner og oppleve kontraster mellom det nye og gamle. For å strekke et begrenset tekstmateriale ut i tid, og å eksperimentere med tale som et musikalsk materiale, er det her foreslått å repetere tekster i løpet av forestillingen, fortløpende repetisjoner av tekstblokker og repetisjoner i form av hermestemme. Dette gjør at en del av teksten, ?kan du gjette gåter?, oppleves som et tema, at tidslinjen i teksten blir mer abstrakt og at teksten nærmer seg lydkulissenes modernistiske preg.
Lydkulissene, med sitt statiske preg, prøver å understreke de mentale tilstander Peer Gynt er i, og lager en kontrast til Griegs dynamiske musikk.


Framføring
Stykkene kan framføres enkeltvis eller samlet som en forestilling. Tekstene vil gi forestillingen et mer helhetlig preg, og åpne opp for samarbeid på tvers av de estetiske fagene. De parallelle stryke- og blåsestemmene samt de enkle stemmene for grunnskolen kan framføres samtidig og om ønskelig ved å dramatiseres opp mot hverandre (deler spilles av enkeltgrupper og deler spilles samlet). Noen alternative framføringer kan være:
- Slagverk kan utelates
- Kor kan utelates. Det må da brukes alternativ fiolin-/blåsesolo stemme.
- Piano kan utelates. Bruk da alternative stryke-/blåsestemmer i tillegg.
- Anitras Dans, Arabisk Dans og Peer Gynts Serenade kan framføres med piano og fiolin-/blåsestemme alene.
- Alle stykkene utenom I Dovregubbenss Hall kan framføres piano solo. Denne stemmen er tenkt til øvelse, men kan også brukes til en enkel oppsetning med evt. melodisk slagverk og rytmer.
- Stykkene kan spilles av rene saxofon-, klarinett-, brass- og mindre blandingsgrupper som kammermusikk.


Arbeidsoppgaver til Peer Gynt
Pentaton skala Temaet i stykket Morgenstemning bruker de samme 5 tonene som underskalatonene til hardingfela er stemt etter. Hvilke 5 toner der dette? Transponer disse tonene til en c-pentaton skala (C-D-E-G-A). Bruk så tonene C og G i bassen og la elevene improvisere på c-pentaton skala. Læreren/elevene kan også spille akkordrekken Dm-G7-C-Am7 mens det improviseres. Lag til slutt en egen melodi på denne skalaen. Prøv gjerne å notere den ned.


Musikk til tekst
Les gjennom noe av teksten til Peer Gynt å se om du kan finne en del som har tekst en rytmisk diktoppbygging. Prøv gjerne ut rytmen på forsjellige måter, men bestem så tilstutt hvordan du vil at rytmen skal være. Prøv så om du kan sette melodi til denne rytmen og diktdelen.
Finn en tilsvarende rytmisk del som du bruker slagverk på for å understreke det rytmiske. Prøv så å dele teksten mellom flere grupper som framfører deler som en kanon. Legg gjerne til mindre tekstgrupper/ord som du gjentar rytmisk.


Lag egne lydkulisser til tekstene. Hvilken stemning ønsker du å forsterke. Virkemidler kan være klangflater kontra detaljer og rytme kontra organiske forløp. Lytt gjerne til CDen for å få ideer. Til denne oppgaven bør du ha muligheter til å legge flere lydspor opp på hverandre.
Du kan gratis laste ned programvare fra:
http://audacity.sourceforge.net/ eller http://notam02.no


Form
Hvilken form har stykket I Dovregubbens hall?. Hvordan er stykket bygd opp.
Lytt så på stykkene Kjempevise slåtten av Harald Sæverud og Bolero av Maurice Ravel.
Lag et kort tema som kan gjentas flere ganger. Prøv om dere kan dramatisere det ved å la ulike instrumenter spille temaet etter tur. Se om dere kan intensivere stykket gradvis. (Et knep kan også være å starte melodien fra nye toner som for eksempel i Dans av Dovregubbens Datter.)


Harmoni
Grieg bruker mye rene kvinter (for eksempel C-G) i bass-stemmen. Lytt til dette intervallet og hør så om du kjenner det igjen i noen av stykkene.
Spill intervallet C-G som samklang og improviser på notene C-D-EFiss-G-A-H. Dette er en lydisk skala som Grieg også bruker i ett av sine stykker, hvilket?
Som litt lek med kvinter kan dere prøve å spille/synge Kråkevise i parallelle kvinter. En stemme starter for eksempel på lille F og en annen på enstrøken C.


Rytme
Improviser rytmer i 6/8-dels takt. Læreren kan starte med en enkel rytme som flere og flere improviserer over. Dere kan gjerne bruke litt Orff-instrumenter og slagverk. Se om du kan lage en annen rytme enn den du hører rundt deg.
Lag en egen slagverkstemme som kan brukes samtidig som talekoret "Nøstene". Det er greit om rytmen blir et ostinat (rytme som gjentas), men at den gjerne skifer i de to delene som stykket er bygd opp av.



Takk til - En stor takk til elever og lærere ved Haukeland skole som ville sette opp forestillingen og til Per Gisle Haagenrud som har hjulpet til med å skrive strøk.


Lykke til med musikken!
Baard Tronvold



Vis mer
Produktspesifikasjoner
Fabrikat-ForlagNorsk Noteservice
ProduktLitteratur
Komponist-ForfatterGrieg, Edvard
ArrangørTronvold, Baard

Relaterte produkter

Varen er på lager

Syng det! 1, Syngende skole, Musikk i Skolen inspirerer. Vokal

Syng det! 1 - Syngende skole - Musikk i skolen inspirererKategori: Sang , Lærebøker og musikkteori , Skole og barnehageInstrument: Vokal/sangLæremateriell: LærebøkerPRODUKTBESKRIVELSEEt innholdsrikt og inspirerende materiale der sang, bevegelse og stemmebruk står i fokus. Metodikktips, kanonsanger, body percussion og et utvalg av flotte sanger som kan synges av barn, ungdommer og voksne ved mange anledninger.Boka er laget av Lise A. Ursin, Kristin Fonnes og Ulrika Bergroth-Plur.Syng det! 1 er et innholdsrikt og inspirerende materiale der sang, bevegelse og stemmebruk står i fokus. Her finner du metodikktips, kanonsanger, body percussion og et utvalg av flotte sanger som kan synges av barn, ungdommer og voksne ved mange anledninger. Til enkelte av sangene hører også lydspor med sang- og instrumentalversjoner som finnes på Spotify og Wimp.Krafttak for sang er en nasjonal satsing på sang i Norge. Forskningstudier viser at sang styrker helsen, øker livslengden og gir den enkelte en sterkere følelse av mening og sammenheng. Visjonen for satsingen er derfor et syngende samfunn hvor alle mennesker i alle aldere får del i sangen som kilde til glede, kreativitet, identitet, helse og egenutvikling. I satsingen inngår fem programmer: Den syngende kommunen, Sang for barn og unge, Sang i eldreomsorgen, Sang og helse og Sang og inkludering.Syngende skole er hovedsatsingsområdet innenfor programmet Sang for barn og unge. www.krafttakforsang.noSyngende skole er en satsing på sang i norsk skole. Sang er en aktivitet som er lett å gjennomføre og inkluderer alle uansett alder, kulturell og geografisk bakgrunn eller sosial situasjon. Gjennom sang skaper vi et positivt læringsmiljø på skolen. Alle ansatte på skolen, sammen med alle elever, bidrar til at sang blir et levende og aktivt element hver eneste dag, både i skolens undervisning og i øvrige aktiviteter. Foreldre og skolens nærmiljø inviteres også til å delta i skolens sangaktiviteter. Skolen blir derfor også en aktiv drivkraft for sang i lokalmiljøet. Et mål for satsingen er i tillegg å sikre at elever og lærere får et sunt forhold til sin egen tale- og sangstemme.Musikk i Skolen har ansvar for satsingen og bidrar med fagekspertise, inspirasjon og materiell. www.syngendeskole.no og www.musikkiskolen.no.Musikk i Skolen inspirerer er en serie til bruk i all slags musikkaktivitet. Vi ønsker å gi deg som er interessert i musikk om du er ung eller voksen, pedagog eller elev materiell av høy kvalitet. Her kan du finne spennende aktiviteter for ulike alderstrinn, forfriskende ideer og nyttig bakgrunnsstoff som virkelig inspirerer!Vi ønsker deg en god musikkopplevelse!
189 kr
Varen er på lager

Syng det! 2, Syngende skole, Musikk i Skolen inspirerer. Vokal

Syng det! 2 - Syngende skole - Musikk i skolen inspirererKategori: Sang , Lærebøker og musikkteori , Skole og barnehageInstrument: Vokal/sangNivå (Lærebøker): NybegynnerLæremateriell: Lærebøker PRODUKTBESKRIVELSEVelkommen til Syng det! 2Og velkommen til en ny bunke herlige sanger av helt ulik karakter, på mange forskjellige språk, med rytmikk,danser og dramatiseringer. Vi har i denne utgaven lagt til rette for flerstemt sang der det måtte passe,samtidig som sangene er flotte i seg selv. Flere av dem egner seg til å synge i kanon, noen har forslag til enkleostinatstemmer, mens andre har utskrevne korstemmer til.Dette heftet er laget for deg som underviser elever i barneskolealder, uansett om du har musikkbakgrunn ellerikke. Vi håper du finner litt av hvert å kose deg med!Lydspor og filmklipp:Alle sangene er spilt inn med vokal, noen av dem med enkelt akkompagnement. De er laget med tanke på atdu som underviser skal kunne lære deg sangen før du tar den med til klassen. Noen av sangene med rytmikk ogbevegelser er også filmet. Alle klipp finner du på www.syngendeskole.no under Syng det! i hovedmenyen.Innhold:Velkommen til Syng det!Lydspor og filmklippSymboler til sangeneHvorfor skal vi synge med barn?Barns naturlige stemmeleieHvordan skal voksne klare å synge så lyst?Å treffe tonenÅ øve enkel flerstemmighetÅ skape en sangstund noen praktiske tipsHvordan sette i gang en sang?Sang som redskap i undervisningenSangene:MorgensangTrøstekanonSkoflyttesangTony ChestnutGlad apekattsangRow, row, row your boatAre you sleepingThree blind miceSorte TyrKråkevisa 19En lang lang rekke med vennerCherokee morning songI Indialand100 mus med haler påHoya hoCome follow meTempus adest FloridumLa BambaFarao på ferieAkkompagnementAkkorderRytmikk og body percussionPulsøvelserForslag til andre sanger
197 kr
Varen er på lager

Håndbog til Musikundervisning 1, Inge Marstal

Catalogue Number: WH29695ISBN: 9788774550495Media: Sheet MusicLanguage: DanishComposer: Inge Marstal
295 kr
Varen er på lager

Håndbog til Musikundervisning 2, Inge Marstal

Catalogue Number: WH29815ISBN: 9788774550631Media: Sheet MusicLanguage: DanishComposer: Inge Marstal
295 kr
Varen er på lager

Håndbok i Produksjonsledelse, Kristian Johnsen Øierud

Ideen bak denne håndboken er å samle sammen det man trenger å vite for å lage en konsert eller en produksjon. Mange musikere og kunstnere uttrykker at de brenner for å utøve sin kunst, men vil i liten grad jobbe med det administrative. Alt av planer møter og søknader opplevelse litt tungt og kjedelig og denne håndboken er ment som hjelp til nettopp dette. Boka er ment som en kort innføring i ulike aspekter og roller i en produksjon, en kort innføring i det å være en kulturarbeider. Jeg har intervjuet forskjellige personer med jobber innenfor produksjonsledelse, produsent, regi, media og mediehåndtering og markedsføring. De deler av sin kompetanse og erfaring med oss og jeg håper det kan bidra til en ytterligere forståelse og inspirasjon.
240 kr
Varen er på lager

Med publikum som mål, Elef Nesheim

ELEF NESHEIM: Med publikum som målGrunnbok i MusikkformidlingMed publikum som mål er den første oversiktsbok i musikkformidling på et nordisk språk. Boka tar opp de forskjellige emnene innen dette fagfeltet, og vil gi leseren en grunnleggende innsikt i musikkformidling. 
209 kr
Varen er på lager

Undervisning I Øving, Harald Jørgensen - Sang&Instr.Lærere Bok

369 kr
Varen er på lager

Musikk på Tvers, Metodikksamling for musikkterapi, Anne Torø Eggen og Tom Næss

Musikk på tvers - Metodikksamling for musikkterapi - Anne Torø Eggen og Tom NæssSANG- OG AKTIVITETSBOKRÅD- OG TIPSBOKVarenummer: 9788280892393Denne metodikksamlingen består av to bøker som utgis samlet: En 'Sang- og aktivitetsbok' og en 'Råd- og tipsbok'Dette er den første metodikksamlingen utgitt i Norge, hvor vi tar inn metodikk på tvers av ulike arbeidsområder innen musikkterapifeltet derav tittelen 'Musikk på tvers'. Den består av to bøker som utgis samlet: En 'Sang- og aktivitetsbok' og en 'Råd- og tipsbok'Gjennom årenes løp har musikkterapien i Norge spredt seg til mange ulike målgrupper. Helt fra etableringen av dette fagfeltet på 70 - tallet og fram til i dag, har mange metodiske sanger vist seg å være både anvendelige og slitesterke. Disse har vi lagt inn i denne samlingen. Gjennom flere ti-år har det oppstått nye sanger og ny metodikk. I disse bøkene har vi samlet materiale både fra etablerte og nye praksisfelt. Bøkene representerer derfor også et historisk tverrsnitt.Her finner du sanger, aktiviteter, råd og tips som kan være til nytte og inspirasjon på tvers av spesialiseringsgrensene. Materialet kan også være anvendelig for andre enn musikkterapeuter, i både skoler, barnehager og ulike institusjoner.Vi har valgt å plassere sangene i 'Sang- og aktivitetsboka' i alfabetisk rekkefølge etter tittel nettopp for å understreke at de kan anvendes på mange måter og etter behov.Bidragene i 'Råd - og tipsboka' er satt opp i alfabetisk rekkefølge etter forfatter. Ingen over, alle ved siden!Innholdet i bøkeneDet som går igjen i alle bidragene i disse bøkene er fokus på ressurser, mestring, aksept og anerkjennelse. Bidragsyterne fokuserer på hvor viktig det er å bygge gode relasjoner sammen med de menneskene vi er musikkterapeuter for.Vi tenker at musikkterapeuter eier et felles tankegods, eller en felles verktøykasse, som gjennomsyrer mye av det vi gjør, uansett hvor vi arbeider og i forhold til hvem vi møter. Dette tankegodset og denne verktøykassa synes vi er godt representert både i samlingen av råd og tips,- og i sang- og aktivitetsboka.Hva ligger i verktøykassa?En skiftenøkkel kan like gjerne brukes på en sykkel som på en bil Med denne metaforen tenker vi at aktivitetene som vi presenterer innenfor et fagfelt også kan brukes innen andre fagfelt. Dette innebærer ofte at terapeuten må ta i bruk en type metodisk improvisasjon, som innebærer å tilpasse aktivitetene til brukeren eller brukergruppen. Ulike brukere har ulike muligheter for å delta i musiseringen: I rus, pediatri, psykiatri, og barnevern kan brukerne i stor grad være med å lage tekster selv, og også sette melodier til teksten. Når brukerne selv mangler ord på grunn av fysiske og psykiske utfordringer, kan musikkterapeuten bidra med tekst og melodi ut fra brukerens behov. Slik kan man bruke noe av det samme verktøyet på ulike måter. Improvisasjon er ofte viktig i musikkterapiarbeidet. Den oppstår og drives videre av det partene i relasjonen og samspillet bidrar med, enten det er spill på instrumenter, sang, samtale, lyder eller bevegelser. De reaksjonene musikkterapeuten kan se og fornemme, påvirker musikkterapeutens svar tilbake, og dette danner grunnlaget for all improvsasjon i musikkterapi.De fleste sangene og aktivitetene i disse bøkene har blitt til i møter med klienter.Derfor kan mange av dem være ganske personlige. Vi tenker likevel at de kan ha et bredt anvendelsesområde og de sier mye om hvordan musikkterapeutene arbeider og tenker.Redaktørene Anne Torø Eggen og Tom Næss takker for overveldende respons fra dere i arbeidet med denne boka. Velkommen til 'Musikk på tvers!  
479 kr

Andre kjøpte også

Varen er på lager

Tamburin Black Swamp SoundArt T12-4, Single-Row 12, Beryllium Copper Jingles, Calf Head

Tamburin Black Swamp T12-4, Single-Row 12, Beryllium Copper
4590 kr 3672 kr
Varen er på lager

Grieg for Marimba - Arr. Christian M. Berg

Grieg for Marimba - Arr. Christian M. Berg
83 kr
Varen er på lager

Trommestikker Freer Percussion SGHF, General Orchestral Hickory

Trommestikker Freer Percussion SGHF, General Orchestral HickoryFREER GENERAL HICKORY SIGNATURE MODEL- SGHFHickory Models, Snare Drum SticksClassic signature Freer shape with slight taper in back and round ball bead. Ultra select hickory, precision matched, pitched and weighed. All around general stick perfect for anything and my daily go to stick in the Cleveland Orchestra. Effortless to roll with and perfect size bead to enable a super wide dynamic range.DESCRIPTION Freer General Hickory Signature Model Snare Drum Sticks Classic signature Freer shape with slight taper in back and round ball bead. Ultra select hickory, precision matched, pitched and weighed. All around general stick perfect for anything and my daily go to stick in the Cleveland Orchestra. Effortless to roll with and perfect size bead to enable a super wide dynamic range. Length: 16 15/16Weight: 70 75 grams (per stick + or -)High pitch
675 kr
Varen er på lager

Trommestikker Freer Percussion SRWH, Weiner General Orchestral Hickory

Trommestikker Freer Percussion SRWH, Weiner General Orchestral HickoryWEINER GENERAL ORCHESTRAL HICKORY SIGNATURE MODEL SRWHHickory Models, Snare Drum SticksThe new Richard Weiner signature model was custom designed to be a classical ball tip with no taper at the butt end.DESCRIPTIONThe shoulder features a very short quick taper. As with all Freer Percussion snare drum sticks, only the highest grade hickory is used and produced in very small batches to control quality.
675 kr
Varen er på lager

Bastien Bit for Bit Begynnerbok Piano

Fra James Bastien og Jane Smisor Bastien, to av de meste betydningsfulle navn i pianopedagogikk i verden i dag....... Nye bøker på norsk.* Klar konsis lett å følge* Illustrasjonene er fargerike, morsomme, vakre....glimrende for motivasjonen.* Lakkerte omslag gjør at de holder lenger.* Praktiske lærertips hjelper eleven å utvikle gode øvevaner.* Side for side oversikt i alle bøker sparer tid til forberedelse og hjelper til med å repetere og oppfriske viktige konsepter.Helt ny musikk:* Helt nye Bastien originale og kreative arrangementer* Stimulerende blanding av pop, folkemusikk, klassisk og moderne musikkstiler.* Venstrehånds utfordringer og variasjon.* Lærer duetter (Begynnerdel og del 1).Gjennomprøvet pedgogikk - Kvalitet du kan stole på!* Stol på Bastien-navnet. Tillit, suksessfull, aktiv - Jane Bastien underviser fortsatt 5 dager i uka. Bastien er eksperter på hva som fungerer på unge pianoelever.* Logiske avsnitt - Vel-organisert , vel gjennomtenkt. Hvert element utvikles logisk til det neste, i et tempo eleven kan mestre komfortabelt og trygt.* Klar presentasjon følger 3 grunnleggende prinsipper om god læring: 1. Det er lett å forstå introduksjonene til et nytt konsept, 2. umiddelbar trening, 3. konstant repetisjon.* Systematisk oversikter * Gradvis toneartutvidelse.... Tar eleven gjennom alle 12 tonearter gjennom slutten av bok 4.* Utvikler sterk notelesing.* Lærer de viktige grunnprinsippene...rytmikk, intervaller, akkorder, skalaer og de viktigste symboler og musikktermer.* Lærer elevene hvordan å undervise seg selv. Elevene lærer hvordan de skal analysere. De lærer ikke bare notene og fakta, men selve læringsprosessen så de kan fortsett å utvikle sin musikalske evner gjennom livet.
189 kr
Varen er på lager

Notemappe - Innovative Music Folder Standard A4/40

INNOVATIVE MUSIC FOLDEREn utrolig smart notemappe! 20 sider med plass til 40 ark (for/bakside).Sidene er åpen i midten slik at man kan skrive direkte på noten uten å måtte ta dem ut av plasten.Du unngår lysrefleksjon fra plastomslaget.Lomme for navnelapp (2 lapper følger med)DESCRIPTIONInnovative Music Folder 'Standard' A4/40 good to know: for DIN A4 / 20 sheets (40 pages)SPECIFICATIONSInstrument Group GiftsProduct Type FolderBrand Agifty.AtYear of Publication 2021EAN 9006061019129Edition Number F 1019No. AGFTYF1019 
215 kr
Varen er på lager

Spill Altsax 1, Ragnhild Holm/Kaja Holm Rogstad

Spill Altsaxofon 1Lærebok - Ragnhild Holm-Kaja Holm Rogstad - Elisabeth VanneboPRODUKTBESKRIVELSETil læreren«Spill saxofon» er en nybegynnerbok som er beregnet på undervisning i musikk- og kulturskoler, skolekorps eller for de som tar saxofontimer privat.Denne boken er én av mange bøker i serien «Spill» som er utarbeidet for de fleste instrumentene som representeres i et korps. Flere av melodiene og toneartene er valgt slik at ulike instrumenter kan spille sammen. Vi har likevel lagt vekt på å få til en god progresjon for de som vil lærer å spille saxofon. Av den grunn kan ikke alle melodiene i Bb-boken (sopran- og tenorsaxofon) og Eb-boken (alt- og barytonsaxofon) spilles parallelt.Så snart eleven mestrer et større toneomfang kan melodiene transponeres, slik at elever med Bb- og Eb-instrumenter kan spille sammen. Flere av melodiene i boken er spilt inn med melodistemme og komp som kan lastes ned eller streames fra iTunes, Wimp, Spotify eller liknende. De fleste melodiene i «Spill saxofon» har også besifring i C.I denne boken har vi lagt vekt på at elevene gjennomfører «Daglige øvelser (D.Ø.)» for å oppnå en god klang. For å få god fingerteknikk legges vekt på å spille skalaer, tersbevegelser og brutte akkorder. Gehørspill er en viktig del av opplæringen. De foreslåtte tonene i D.Ø.1 og i gehørmelodiene er valgt i forhold til skalaene. Elev og lærer kan også finne andre melodier som eleven har lyst til å spille. Elevene bør også spille melodier fra boken utenat og lage små komposisjoner selv. Vi anbefaler å kombinere denne boken med supplerende bøker, for eksempel L alphabet du Saxophoniste av Hubert Prati (Gerard Billadot) og etter hvert 23 Minipuzzles av samme forfatter. Når elevene arbeider med flere elementer samtidig, vil progresjonen gå raskere og elevene vil mestre instrumentet på en god måte på et tidlig tidspunkt. Dette vises i «Leksebok» på neste side der vi har satt opp forslag til en hjemmelekse.«Spilletest» finner du mot slutten av boken. Den består av skala, gehørspill og fire melodier, der læreren kan godkjenne hvert nivå. Dette kan gi ekstra motivasjon for elevene til å øve.«På skolen» inneholder melodier knyttet til fag i skolen. Melodiene i denne delen har samme toneart i alle bøker, slik at elevene kan spille sammen. Dette gjelder også de tre siste melodiene i boken som vi har kalt «Samspill med andre».Siste del av boken inneholder notelære, noteark, oppgaver i arrangering og terningspill.Greptabellen på siste side inneholder toner ut over de som elevene lærer i denne boken.Øvefisken er ment som motivasjon for øving og står på side 6 i boken. Lag kopier av denne.I EMNEHEFTE 10 som tidligere ble utgitt av NMF: Berntzen, Mette, Ragnhild Holm og Harald Bergersen (revidert 2002) Om det å spille klarinett/saxofon. Norsk noteservice / notebutikken.no, finnes utdypende informasjon som gjelder saxofonundervisning. Her kan sidene om «historikk, munnstykker og rør, pust, munnstilling og holdning, hvordan øve opp en god klang og bra embouchure, fingerteknikk, artikulasjon og tungeteknikk, om øving» være relevant lesning.Lykke til med arbeidet!Ragnhild Holm og Kaja Holm RogstadInnhold:TeoriMin sideøvefiskMedvirkendeOM INSTRUMENTETDETTE TRENGER DUSTELL OG VEDLIKEHOLDSTÅ, SITTE og MUNNSTILLInGPUSTENØVELSER for FingreneSKALASPILLANSATSER med TUNGENTUNGEØVELSERDine første tonerLegatobueHalvnoter og halvpauserFiredels noter og firedelspauserHelnoter og helpauserRepetisjonstegnÅttendels noter og pauserKryss hever tonen et halvt trinn2/4Pustetegnsenker tonen et halvt trinnD.S . al FineOppløsningstegn / opphevelses tegnD.C. al FineFermateOpptakt3/4BindebuePunkterte firedels noterOKTAVKLAFFLØSE FORTEGNFIRE TAKTER PAUSEKOMPOSISJ0NHUSImprovisereDynamikkIntervallerGJETTELEKAlla BreveMOLLOppgaveCrescendoJUlesangerBursdagerSpilletreningPå skolenGamle kulturer, EgyptGamle kulturer, HellasVikingtidenOppdagelsen av AmerikaNotelæreLag dine egne arrangementerNotearkGreptabellSanger / noter:Ah Ya ZainALL MY LOVINGANSATSØVELSEARABISK SKALAÅttendelsØVELSEAura LeeBalladen om Davy CrockettBARCAROLEBirgits nye hotellBjelleklangbjørnen soverBlåveis pikenBLOMSTER SMÅBLUES SKALABOBOBolla Pinns vinBrandenburger TorCan CanCAN CAN I ALLA BREVECISSØVELSECountry WalkDari dariDeilig er jordenDET VAR EN GANG ET TROLLDu kjære lille snekkerbuDUR OG MOLL TREKLANGERDYNAMIKKØVELSEFISSØVELSEFløy en liten blåfuglFordFredagskosGammal fäbodssalmeGavotteGilde i ValhalGISS ØVELSEGodnatt-rimHans og Grete!Happy BirthdayHEI HÅHELNOTEØVELSE som DUETTHey hoe, digga joeHistorien om de tre små fiskHokus og PokusHujeda megHurra for degHvileviseIndisk silkeIntervallsangJag gör så att blommorna blommarJeg er så glad hver julekveldJEG HAR FANGET MEG EN MYGGJEG KAN SPILLE SAXOFONJULEKVELDsVISAKalinkaKamomilla spillerKarius og BaktusKiss me, Honey, HoneyKOM OG BLI MEDKVELDSSANG FOR BLAKKENLILLE FUGL MED VARIASJONERLille kattLille kattLirekassenLofottorskenLook at me I m Sandra DeeMange trær i skogen stårMatpakkespiseviseMatpakkespiseviseMIAMIN EGEN MELODIMin konsertdebutMin nye saxofonMorgenstemningMunnstykkeduettMustalainenNå tennes tusen julelysOde to JoyOKTAVKLAFFØVELSE D2oktavøvelseOrmen LangePølser herPuff den lille dragenRaiders MarchReodors Ballade fra FlåklypaROCKRondo a la turkaRYTMEØVELSESavannevisaSAXOFONEN MINSee you later, AlligatorsireneSkala 1, 2 og 3SNØFNUGGSpaniaSta PsilastigenSuper TrouperTEKNIKKØVELSETema fra GudfarenThe Silly Songtil parisTINGELINGTi små cowboyertrollmorTwelfth street ragVåren er kommetVed veien lå et husVi er allesammen vildeVI SPILLER NED TIL E OG Dzito Innhold CD/lyd: 1-2 Vi spiller ned til E og D3-4 Super Trouper5-6 Brandenburger Tor7-8 Ved veien lå et hus9-10 Mia11-12 Hokus og pokus13-14 Lirekassen15-16 Birgits nye hotell17-18 Historien om de tre små fisk19-20 Vi er allesammen vilde21-22 Savannevisa23-24 Ford25-26 All my loving27-28 Look at me I m Sandra Dee29-30 The silly song31-32 Country Walk (del to øvetempo)33-34 Country Walk35-36 Tema fra Gudfaren37-38 Bolla Pinnsvin39-40 Bjelleklang41-42 Jeg er så glad hver julekveld43-44 Mange trær i skogen står (variasjon 2 i øvetempo)45-46 Mange trær i skogen står47-48 Twelfth street rag (øvetempo)49-50 Twelfth street rag51-52 Indisk silkeCD/lyd spilles av: Voksne Herrers Orkester (VHO)Harald Dahlstrøm: keyboardSteinar Krokstad: trommerYngve Moe: bassThomas Dahl: gitarIda Linn Nonseid: vokalUnn Smelvær Høgelid: vokalRuth Nonseid: taleElisabeth Vannebo: tubaSolist: Kaja Holm RogstadSpilt inn i Grieghallen Studio. Lydtekniker: Davide Bertolini. Produsert av Davide Bertolini og Elisabeth VanneboKaja Holm RogstadBegynte å spille fiolin etter Suzukimetoden som 3 1/2 åring, men byttet etter hvert ut fiolinen med fløyte og deretter saxofon. Piano begynte hun å spille som 7-åring. Kaja har studert musikkpedagogikk og utøvende saksofon ved Norges Musikkhøyskole. Elevene hennes har deltatt i konkurranser og nådd høyt opp i sine klasser både som solister og i ensembleklassene. Kaja har selv deltatt i flere konkurranser og fått topp plasseringer. Hun har spilt i flere saxofonkvartetter og hatt en rekke spilleoppdrag både som solist og kammermusiker.Ragnhild Holm er en ledende saxofonpedagog som har oppnådd svært gode resultater med sine elever. De har markert seg med topp plasseringer i ulike konkurranser både som solister og i ensembleklassene. Mange elever har studert videre både innen klassisk saxofonspill eller jazz. Gjennom sitt virke som timelærer i saxofondidaktikk ved Norges musikkhøgskole siden 1987, har hun vært med på å utdanne mange saxofonpedagoger. Ragnhild er utdannet med saxofon og piano som hovedinstrument og spiller aktivt. Hun har arbeidet 25 år i musikkskole og underviser fremdeles i saxofon- og ensemblespill på Rud videregående skole.Elisabeth VanneboElisabeth Vannebo bor i Bergen og jobber som frilans musiker med tuba som hovedinstrument.Hun har turnert bl.a. for Rikskonsertene, Norsk Musikantbruk, Bæremeisen og Skolesekken. Hun har også jobbet som teatermusiker og studiomusiker og spiller fast i Duonova , Trekkspill tuba og TippeThue , Messingkvintetten Bris , Tupper med tuba og Teatertruppen . Elisabeth jobber mye med musikkformidling for barn, både som utøver og komponist. Hun arrangerer og komponerer musikk, og har bl.a. skrevet musikalen Fyrtøyet for korps. Hun var med å lage lærebokserien Midt i blinken , Slåttespill for blåsere og Primera . Hun er deltidsansatt i Bergen Kulturskole og har engasjement ved Ole Bull Akademiet og Griegakademiet.
269 kr
Varen er på lager

Vi Spiller Piano 1, Carl Bertil Agnestig

Vi Spiller Piano 1, Carl Bertil Agnestig 
199 kr
Filters
Sort
display