Søk

Vi ere en nasjon vi med (Barnas Nasjonalsang) Flex 4 1,5 arr. Kjærnes

Beklager - dette produktet er ikke lenger tilgjengelig

Vi ere en nasjon vi med (Barnas Nasjonalsang) Flex 4 1,5 arr. Kjærnes
Produsent: Norsk Noteservice
Tilgjengelighet: Bestillingsvare
Varenummer: 9790261835497
529 kr
decrease increase

En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.
VI ERE EN NASJON VI MED


En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.
VI ERE EN NASJON VI MED



Ved å spille dette arrangementet om igjen fra begynnelsen ved å benytte 1. Hus vil man kunne synge alle fire versene som Henrik Wergeland skrev til denne vakre melodien til den belgiske operakomponisten Grétry(1741 ? 1813). Sangen er skrevet ut fra datidens barneøyne og ble veldig populær. En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.



1.


Vi ere en nasjon vi med, vi små, en alen lange.


Et fedreland vi frydes ved, og vi, vi ere mange.


Vårt hjerte vet, vårt øye ser hvor godt og vakkert Norge er.


Vår tunge kan en sang blant flere av Norges æressange.


2.


Mer grønt er gresset intetsteds, mer fullt av blomster vevet


Enn i det land hvor jeg tilfreds hos mor og far har levet.


Jeg vil det elske til min død, ei bytte det hvor jeg er født,


Om man i paradis meg bød av palmer oversvevet.


3.


Jeg ikke vil for fremmed vår, min norske vinter bytte.


Og fremmed slått ei nær forslår imot min faders hytte.


Han sier han er der så fri. Det ei så nøye fatter vi,


Men noe godt er visst deri som verd er å beskytte.


4.


Gid jeg da snart må blive stor ? jeg har så lenge biet ?


At tappert jeg kan verne for min faders dyre frihet!


Og skulle noen vel med makt få fedrelandet ødelagt?


Hvert liv, min fader jo har sagt, er til dets frelse viet.



CHILDRENS ANTHEM



This anthem has a melody composed by Grétry (1741-1813). He was born in Liége (today Belgium) but took on a French citizenship and worked as an opera composer in France. This beautiful melody was used by one of Norway?s famous writers Henrik Wergerland, who also was working hard to get Norway ?divorced? from Sweden. He (and others) started out to make a parade on the 17th of May to selebrate the constitution that was made in 1814 when Denmark sold us out to Sweden. It was not a military parade, but it was a piecful parade of children singing Norwegian songs. The lyric is written so you think it is how our freedom struggle will be like for a child. It also refers to the Norwegian National Anthem. Since it was used in the parades, many Norwegian sing this song as if it was a march, even if it is notated in ¾ time. (Starting out with beat 2 in the first bar of the melody and then put pressure on every 2nd beat as if it was a march).









BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



er en av Norges mest publiserte korpsarrangører. Oppvokst i Nordby skolekorps med Bariton og Trombone som instrument, har han vært med i korpsbevegelsen siden 1960. Han skrev sitt første arrangement i 1964 (12 år gammel) for en gruppe med-musikanter og har siden vært aktiv som arrangør, komponist, dirigent og dommer i NMF regi. Han er utdannet musikklærer (Høgskolen i Hedemark), men har også en komponistutdanning fra Norges Musikkhøgskole. Som komponist er han inspirert av lyttekontrollert serialisme med en sterk påvirkning fra jazz og rytmisk musikk, med milde dissonanser og tonale tyngdepunkt. Barns musikkopplevelse har alltid stått sentralt hos Kjærnes og gjennom hans virke som musikklærer og senere rektor ved både Ås og Frogn Kommunale musikk- og kulturskoler har han vært med på å utvikle dagens fleksible litteratur for mindre ensembler.




BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



is one of Norway?s most published wind band composer and arranger. Starting out as a 7-year-old Euphonium player (and later,trombone) in a local school band, he has learned this instrumentation from the inside and as an arranger, composer and conductor he has been working with wind bands all his life. The first education was to be a music teacher, but then composing and arranging became more important and led to composition studies at the Music Academy of Oslo. As a composer he is inspired by an aural based serialism, and with a strong influence of jazz, many of the pieces have mild dissonances and tonal centrums. Some of this can also be heard in some of his arrangements. Children?s experience of music has always been important to Kjærnes and working as a teacher, and later headmaster of a music school led to developing many of the flexible instrumentations that today are published. As the leader, for many years, of the Norwegian Band Federations adjudicating committee, he is also much used as a guest conductor and adjudicator in local and national competitions.En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.
VI ERE EN NASJON VI MED



Ved å spille dette arrangementet om igjen fra begynnelsen ved å benytte 1. Hus vil man kunne synge alle fire versene som Henrik Wergeland skrev til denne vakre melodien til den belgiske operakomponisten Grétry(1741 ? 1813). Sangen er skrevet ut fra datidens barneøyne og ble veldig populær. En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.



1.


Vi ere en nasjon vi med, vi små, en alen lange.


Et fedreland vi frydes ved, og vi, vi ere mange.


Vårt hjerte vet, vårt øye ser hvor godt og vakkert Norge er.


Vår tunge kan en sang blant flere av Norges æressange.


2.


Mer grønt er gresset intetsteds, mer fullt av blomster vevet


Enn i det land hvor jeg tilfreds hos mor og far har levet.


Jeg vil det elske til min død, ei bytte det hvor jeg er født,


Om man i paradis meg bød av palmer oversvevet.


3.


Jeg ikke vil for fremmed vår, min norske vinter bytte.


Og fremmed slått ei nær forslår imot min faders hytte.


Han sier han er der så fri. Det ei så nøye fatter vi,


Men noe godt er visst deri som verd er å beskytte.


4.


Gid jeg da snart må blive stor ? jeg har så lenge biet ?


At tappert jeg kan verne for min faders dyre frihet!


Og skulle noen vel med makt få fedrelandet ødelagt?


Hvert liv, min fader jo har sagt, er til dets frelse viet.



CHILDRENS ANTHEM



This anthem has a melody composed by Grétry (1741-1813). He was born in Liége (today Belgium) but took on a French citizenship and worked as an opera composer in France. This beautiful melody was used by one of Norway?s famous writers Henrik Wergerland, who also was working hard to get Norway ?divorced? from Sweden. He (and others) started out to make a parade on the 17th of May to selebrate the constitution that was made in 1814 when Denmark sold us out to Sweden. It was not a military parade, but it was a piecful parade of children singing Norwegian songs. The lyric is written so you think it is how our freedom struggle will be like for a child. It also refers to the Norwegian National Anthem. Since it was used in the parades, many Norwegian sing this song as if it was a march, even if it is notated in ¾ time. (Starting out with beat 2 in the first bar of the melody and then put pressure on every 2nd beat as if it was a march).









BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



er en av Norges mest publiserte korpsarrangører. Oppvokst i Nordby skolekorps med Bariton og Trombone som instrument, har han vært med i korpsbevegelsen siden 1960. Han skrev sitt første arrangement i 1964 (12 år gammel) for en gruppe med-musikanter og har siden vært aktiv som arrangør, komponist, dirigent og dommer i NMF regi. Han er utdannet musikklærer (Høgskolen i Hedemark), men har også en komponistutdanning fra Norges Musikkhøgskole. Som komponist er han inspirert av lyttekontrollert serialisme med en sterk påvirkning fra jazz og rytmisk musikk, med milde dissonanser og tonale tyngdepunkt. Barns musikkopplevelse har alltid stått sentralt hos Kjærnes og gjennom hans virke som musikklærer og senere rektor ved både Ås og Frogn Kommunale musikk- og kulturskoler har han vært med på å utvikle dagens fleksible litteratur for mindre ensembler.




BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



is one of Norway?s most published wind band composer and arranger. Starting out as a 7-year-old Euphonium player (and later,trombone) in a local school band, he has learned this instrumentation from the inside and as an arranger, composer and conductor he has been working with wind bands all his life. The first education was to be a music teacher, but then composing and arranging became more important and led to composition studies at the Music Academy of Oslo. As a composer he is inspired by an aural based serialism, and with a strong influence of jazz, many of the pieces have mild dissonances and tonal centrums. Some of this can also be heard in some of his arrangements. Children?s experience of music has always been important to Kjærnes and working as a teacher, and later headmaster of a music school led to developing many of the flexible instrumentations that today are published. As the leader, for many years, of the Norwegian Band Federations adjudicating committee, he is also much used as a guest conductor and adjudicator in local and national competitions.En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.
VI ERE EN NASJON VI MED



Ved å spille dette arrangementet om igjen fra begynnelsen ved å benytte 1. Hus vil man kunne synge alle fire versene som Henrik Wergeland skrev til denne vakre melodien til den belgiske operakomponisten Grétry(1741 ? 1813). Sangen er skrevet ut fra datidens barneøyne og ble veldig populær. En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.



1.


Vi ere en nasjon vi med, vi små, en alen lange.


Et fedreland vi frydes ved, og vi, vi ere mange.


Vårt hjerte vet, vårt øye ser hvor godt og vakkert Norge er.


Vår tunge kan en sang blant flere av Norges æressange.


2.


Mer grønt er gresset intetsteds, mer fullt av blomster vevet


Enn i det land hvor jeg tilfreds hos mor og far har levet.


Jeg vil det elske til min død, ei bytte det hvor jeg er født,


Om man i paradis meg bød av palmer oversvevet.


3.


Jeg ikke vil for fremmed vår, min norske vinter bytte.


Og fremmed slått ei nær forslår imot min faders hytte.


Han sier han er der så fri. Det ei så nøye fatter vi,


Men noe godt er visst deri som verd er å beskytte.


4.


Gid jeg da snart må blive stor ? jeg har så lenge biet ?


At tappert jeg kan verne for min faders dyre frihet!


Og skulle noen vel med makt få fedrelandet ødelagt?


Hvert liv, min fader jo har sagt, er til dets frelse viet.



CHILDRENS ANTHEM



This anthem has a melody composed by Grétry (1741-1813). He was born in Liége (today Belgium) but took on a French citizenship and worked as an opera composer in France. This beautiful melody was used by one of Norway?s famous writers Henrik Wergerland, who also was working hard to get Norway ?divorced? from Sweden. He (and others) started out to make a parade on the 17th of May to selebrate the constitution that was made in 1814 when Denmark sold us out to Sweden. It was not a military parade, but it was a piecful parade of children singing Norwegian songs. The lyric is written so you think it is how our freedom struggle will be like for a child. It also refers to the Norwegian National Anthem. Since it was used in the parades, many Norwegian sing this song as if it was a march, even if it is notated in ¾ time. (Starting out with beat 2 in the first bar of the melody and then put pressure on every 2nd beat as if it was a march).









BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



er en av Norges mest publiserte korpsarrangører. Oppvokst i Nordby skolekorps med Bariton og Trombone som instrument, har han vært med i korpsbevegelsen siden 1960. Han skrev sitt første arrangement i 1964 (12 år gammel) for en gruppe med-musikanter og har siden vært aktiv som arrangør, komponist, dirigent og dommer i NMF regi. Han er utdannet musikklærer (Høgskolen i Hedemark), men har også en komponistutdanning fra Norges Musikkhøgskole. Som komponist er han inspirert av lyttekontrollert serialisme med en sterk påvirkning fra jazz og rytmisk musikk, med milde dissonanser og tonale tyngdepunkt. Barns musikkopplevelse har alltid stått sentralt hos Kjærnes og gjennom hans virke som musikklærer og senere rektor ved både Ås og Frogn Kommunale musikk- og kulturskoler har han vært med på å utvikle dagens fleksible litteratur for mindre ensembler.




BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



is one of Norway?s most published wind band composer and arranger. Starting out as a 7-year-old Euphonium player (and later,trombone) in a local school band, he has learned this instrumentation from the inside and as an arranger, composer and conductor he has been working with wind bands all his life. The first education was to be a music teacher, but then composing and arranging became more important and led to composition studies at the Music Academy of Oslo. As a composer he is inspired by an aural based serialism, and with a strong influence of jazz, many of the pieces have mild dissonances and tonal centrums. Some of this can also be heard in some of his arrangements. Children?s experience of music has always been important to Kjærnes and working as a teacher, and later headmaster of a music school led to developing many of the flexible instrumentations that today are published. As the leader, for many years, of the Norwegian Band Federations adjudicating committee, he is also much used as a guest conductor and adjudicator in local and national competitions.Ved å spille dette arrangementet om igjen fra begynnelsen ved å benytte 1. Hus vil man kunne synge alle fire versene som Henrik Wergeland skrev til denne vakre melodien til den belgiske operakomponisten Grétry(1741 ? 1813). Sangen er skrevet ut fra datidens barneøyne og ble veldig populær. En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.



1.


Vi ere en nasjon vi med, vi små, en alen lange.


Et fedreland vi frydes ved, og vi, vi ere mange.


Vårt hjerte vet, vårt øye ser hvor godt og vakkert Norge er.


Vår tunge kan en sang blant flere av Norges æressange.


2.


Mer grønt er gresset intetsteds, mer fullt av blomster vevet


Enn i det land hvor jeg tilfreds hos mor og far har levet.


Jeg vil det elske til min død, ei bytte det hvor jeg er født,


Om man i paradis meg bød av palmer oversvevet.


3.


Jeg ikke vil for fremmed vår, min norske vinter bytte.


Og fremmed slått ei nær forslår imot min faders hytte.


Han sier han er der så fri. Det ei så nøye fatter vi,


Men noe godt er visst deri som verd er å beskytte.


4.


Gid jeg da snart må blive stor ? jeg har så lenge biet ?


At tappert jeg kan verne for min faders dyre frihet!


Og skulle noen vel med makt få fedrelandet ødelagt?


Hvert liv, min fader jo har sagt, er til dets frelse viet.



CHILDRENS ANTHEM


This anthem has a melody composed by Grétry (1741-1813). He was born in Liége (today Belgium) but took on a French citizenship and worked as an opera composer in France. This beautiful melody was used by one of Norway?s famous writers Henrik Wergerland, who also was working hard to get Norway ?divorced? from Sweden. He (and others) started out to make a parade on the 17th of May to selebrate the constitution that was made in 1814 when Denmark sold us out to Sweden. It was not a military parade, but it was a piecful parade of children singing Norwegian songs. The lyric is written so you think it is how our freedom struggle will be like for a child. It also refers to the Norwegian National Anthem. Since it was used in the parades, many Norwegian sing this song as if it was a march, even if it is notated in ¾ time. (Starting out with beat 2 in the first bar of the melody and then put pressure on every 2nd beat as if it was a march).



BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)


er en av Norges mest publiserte korpsarrangører. Oppvokst i Nordby skolekorps med Bariton og Trombone som instrument, har han vært med i korpsbevegelsen siden 1960. Han skrev sitt første arrangement i 1964 (12 år gammel) for en gruppe med-musikanter og har siden vært aktiv som arrangør, komponist, dirigent og dommer i NMF regi. Han er utdannet musikklærer (Høgskolen i Hedemark), men har også en komponistutdanning fra Norges Musikkhøgskole. Som komponist er han inspirert av lyttekontrollert serialisme med en sterk påvirkning fra jazz og rytmisk musikk, med milde dissonanser og tonale tyngdepunkt. Barns musikkopplevelse har alltid stått sentralt hos Kjærnes og gjennom hans virke som musikklærer og senere rektor ved både Ås og Frogn Kommunale musikk- og kulturskoler har han vært med på å utvikle dagens fleksible litteratur for mindre ensembler.



BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)


is one of Norway?s most published wind band composer and arranger. Starting out as a 7-year-old Euphonium player (and later,trombone) in a local school band, he has learned this instrumentation from the inside and as an arranger, composer and conductor he has been working with wind bands all his life. The first education was to be a music teacher, but then composing and arranging became more important and led to composition studies at the Music Academy of Oslo. As a composer he is inspired by an aural based serialism, and with a strong influence of jazz, many of the pieces have mild dissonances and tonal centrums. Some of this can also be heard in some of his arrangements. Children?s experience of music has always been important to Kjærnes and working as a teacher, and later headmaster of a music school led to developing many of the flexible instrumentations that today are published. As the leader, for many years, of the Norwegian Band Federations adjudicating committee, he is also much used as a guest conductor and adjudicator in local and national competitions.



En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.
VI ERE EN NASJON VI MED


En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.
VI ERE EN NASJON VI MED



Ved å spille dette arrangementet om igjen fra begynnelsen ved å benytte 1. Hus vil man kunne synge alle fire versene som Henrik Wergeland skrev til denne vakre melodien til den belgiske operakomponisten Grétry(1741 ? 1813). Sangen er skrevet ut fra datidens barneøyne og ble veldig populær. En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.



1.


Vi ere en nasjon vi med, vi små, en alen lange.


Et fedreland vi frydes ved, og vi, vi ere mange.


Vårt hjerte vet, vårt øye ser hvor godt og vakkert Norge er.


Vår tunge kan en sang blant flere av Norges æressange.


2.


Mer grønt er gresset intetsteds, mer fullt av blomster vevet


Enn i det land hvor jeg tilfreds hos mor og far har levet.


Jeg vil det elske til min død, ei bytte det hvor jeg er født,


Om man i paradis meg bød av palmer oversvevet.


3.


Jeg ikke vil for fremmed vår, min norske vinter bytte.


Og fremmed slått ei nær forslår imot min faders hytte.


Han sier han er der så fri. Det ei så nøye fatter vi,


Men noe godt er visst deri som verd er å beskytte.


4.


Gid jeg da snart må blive stor ? jeg har så lenge biet ?


At tappert jeg kan verne for min faders dyre frihet!


Og skulle noen vel med makt få fedrelandet ødelagt?


Hvert liv, min fader jo har sagt, er til dets frelse viet.



CHILDRENS ANTHEM



This anthem has a melody composed by Grétry (1741-1813). He was born in Liége (today Belgium) but took on a French citizenship and worked as an opera composer in France. This beautiful melody was used by one of Norway?s famous writers Henrik Wergerland, who also was working hard to get Norway ?divorced? from Sweden. He (and others) started out to make a parade on the 17th of May to selebrate the constitution that was made in 1814 when Denmark sold us out to Sweden. It was not a military parade, but it was a piecful parade of children singing Norwegian songs. The lyric is written so you think it is how our freedom struggle will be like for a child. It also refers to the Norwegian National Anthem. Since it was used in the parades, many Norwegian sing this song as if it was a march, even if it is notated in ¾ time. (Starting out with beat 2 in the first bar of the melody and then put pressure on every 2nd beat as if it was a march).









BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



er en av Norges mest publiserte korpsarrangører. Oppvokst i Nordby skolekorps med Bariton og Trombone som instrument, har han vært med i korpsbevegelsen siden 1960. Han skrev sitt første arrangement i 1964 (12 år gammel) for en gruppe med-musikanter og har siden vært aktiv som arrangør, komponist, dirigent og dommer i NMF regi. Han er utdannet musikklærer (Høgskolen i Hedemark), men har også en komponistutdanning fra Norges Musikkhøgskole. Som komponist er han inspirert av lyttekontrollert serialisme med en sterk påvirkning fra jazz og rytmisk musikk, med milde dissonanser og tonale tyngdepunkt. Barns musikkopplevelse har alltid stått sentralt hos Kjærnes og gjennom hans virke som musikklærer og senere rektor ved både Ås og Frogn Kommunale musikk- og kulturskoler har han vært med på å utvikle dagens fleksible litteratur for mindre ensembler.




BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



is one of Norway?s most published wind band composer and arranger. Starting out as a 7-year-old Euphonium player (and later,trombone) in a local school band, he has learned this instrumentation from the inside and as an arranger, composer and conductor he has been working with wind bands all his life. The first education was to be a music teacher, but then composing and arranging became more important and led to composition studies at the Music Academy of Oslo. As a composer he is inspired by an aural based serialism, and with a strong influence of jazz, many of the pieces have mild dissonances and tonal centrums. Some of this can also be heard in some of his arrangements. Children?s experience of music has always been important to Kjærnes and working as a teacher, and later headmaster of a music school led to developing many of the flexible instrumentations that today are published. As the leader, for many years, of the Norwegian Band Federations adjudicating committee, he is also much used as a guest conductor and adjudicator in local and national competitions.En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.
VI ERE EN NASJON VI MED



Ved å spille dette arrangementet om igjen fra begynnelsen ved å benytte 1. Hus vil man kunne synge alle fire versene som Henrik Wergeland skrev til denne vakre melodien til den belgiske operakomponisten Grétry(1741 ? 1813). Sangen er skrevet ut fra datidens barneøyne og ble veldig populær. En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.



1.


Vi ere en nasjon vi med, vi små, en alen lange.


Et fedreland vi frydes ved, og vi, vi ere mange.


Vårt hjerte vet, vårt øye ser hvor godt og vakkert Norge er.


Vår tunge kan en sang blant flere av Norges æressange.


2.


Mer grønt er gresset intetsteds, mer fullt av blomster vevet


Enn i det land hvor jeg tilfreds hos mor og far har levet.


Jeg vil det elske til min død, ei bytte det hvor jeg er født,


Om man i paradis meg bød av palmer oversvevet.


3.


Jeg ikke vil for fremmed vår, min norske vinter bytte.


Og fremmed slått ei nær forslår imot min faders hytte.


Han sier han er der så fri. Det ei så nøye fatter vi,


Men noe godt er visst deri som verd er å beskytte.


4.


Gid jeg da snart må blive stor ? jeg har så lenge biet ?


At tappert jeg kan verne for min faders dyre frihet!


Og skulle noen vel med makt få fedrelandet ødelagt?


Hvert liv, min fader jo har sagt, er til dets frelse viet.



CHILDRENS ANTHEM



This anthem has a melody composed by Grétry (1741-1813). He was born in Liége (today Belgium) but took on a French citizenship and worked as an opera composer in France. This beautiful melody was used by one of Norway?s famous writers Henrik Wergerland, who also was working hard to get Norway ?divorced? from Sweden. He (and others) started out to make a parade on the 17th of May to selebrate the constitution that was made in 1814 when Denmark sold us out to Sweden. It was not a military parade, but it was a piecful parade of children singing Norwegian songs. The lyric is written so you think it is how our freedom struggle will be like for a child. It also refers to the Norwegian National Anthem. Since it was used in the parades, many Norwegian sing this song as if it was a march, even if it is notated in ¾ time. (Starting out with beat 2 in the first bar of the melody and then put pressure on every 2nd beat as if it was a march).









BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



er en av Norges mest publiserte korpsarrangører. Oppvokst i Nordby skolekorps med Bariton og Trombone som instrument, har han vært med i korpsbevegelsen siden 1960. Han skrev sitt første arrangement i 1964 (12 år gammel) for en gruppe med-musikanter og har siden vært aktiv som arrangør, komponist, dirigent og dommer i NMF regi. Han er utdannet musikklærer (Høgskolen i Hedemark), men har også en komponistutdanning fra Norges Musikkhøgskole. Som komponist er han inspirert av lyttekontrollert serialisme med en sterk påvirkning fra jazz og rytmisk musikk, med milde dissonanser og tonale tyngdepunkt. Barns musikkopplevelse har alltid stått sentralt hos Kjærnes og gjennom hans virke som musikklærer og senere rektor ved både Ås og Frogn Kommunale musikk- og kulturskoler har han vært med på å utvikle dagens fleksible litteratur for mindre ensembler.




BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



is one of Norway?s most published wind band composer and arranger. Starting out as a 7-year-old Euphonium player (and later,trombone) in a local school band, he has learned this instrumentation from the inside and as an arranger, composer and conductor he has been working with wind bands all his life. The first education was to be a music teacher, but then composing and arranging became more important and led to composition studies at the Music Academy of Oslo. As a composer he is inspired by an aural based serialism, and with a strong influence of jazz, many of the pieces have mild dissonances and tonal centrums. Some of this can also be heard in some of his arrangements. Children?s experience of music has always been important to Kjærnes and working as a teacher, and later headmaster of a music school led to developing many of the flexible instrumentations that today are published. As the leader, for many years, of the Norwegian Band Federations adjudicating committee, he is also much used as a guest conductor and adjudicator in local and national competitions.En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.
VI ERE EN NASJON VI MED



Ved å spille dette arrangementet om igjen fra begynnelsen ved å benytte 1. Hus vil man kunne synge alle fire versene som Henrik Wergeland skrev til denne vakre melodien til den belgiske operakomponisten Grétry(1741 ? 1813). Sangen er skrevet ut fra datidens barneøyne og ble veldig populær. En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.



1.


Vi ere en nasjon vi med, vi små, en alen lange.


Et fedreland vi frydes ved, og vi, vi ere mange.


Vårt hjerte vet, vårt øye ser hvor godt og vakkert Norge er.


Vår tunge kan en sang blant flere av Norges æressange.


2.


Mer grønt er gresset intetsteds, mer fullt av blomster vevet


Enn i det land hvor jeg tilfreds hos mor og far har levet.


Jeg vil det elske til min død, ei bytte det hvor jeg er født,


Om man i paradis meg bød av palmer oversvevet.


3.


Jeg ikke vil for fremmed vår, min norske vinter bytte.


Og fremmed slått ei nær forslår imot min faders hytte.


Han sier han er der så fri. Det ei så nøye fatter vi,


Men noe godt er visst deri som verd er å beskytte.


4.


Gid jeg da snart må blive stor ? jeg har så lenge biet ?


At tappert jeg kan verne for min faders dyre frihet!


Og skulle noen vel med makt få fedrelandet ødelagt?


Hvert liv, min fader jo har sagt, er til dets frelse viet.



CHILDRENS ANTHEM



This anthem has a melody composed by Grétry (1741-1813). He was born in Liége (today Belgium) but took on a French citizenship and worked as an opera composer in France. This beautiful melody was used by one of Norway?s famous writers Henrik Wergerland, who also was working hard to get Norway ?divorced? from Sweden. He (and others) started out to make a parade on the 17th of May to selebrate the constitution that was made in 1814 when Denmark sold us out to Sweden. It was not a military parade, but it was a piecful parade of children singing Norwegian songs. The lyric is written so you think it is how our freedom struggle will be like for a child. It also refers to the Norwegian National Anthem. Since it was used in the parades, many Norwegian sing this song as if it was a march, even if it is notated in ¾ time. (Starting out with beat 2 in the first bar of the melody and then put pressure on every 2nd beat as if it was a march).









BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



er en av Norges mest publiserte korpsarrangører. Oppvokst i Nordby skolekorps med Bariton og Trombone som instrument, har han vært med i korpsbevegelsen siden 1960. Han skrev sitt første arrangement i 1964 (12 år gammel) for en gruppe med-musikanter og har siden vært aktiv som arrangør, komponist, dirigent og dommer i NMF regi. Han er utdannet musikklærer (Høgskolen i Hedemark), men har også en komponistutdanning fra Norges Musikkhøgskole. Som komponist er han inspirert av lyttekontrollert serialisme med en sterk påvirkning fra jazz og rytmisk musikk, med milde dissonanser og tonale tyngdepunkt. Barns musikkopplevelse har alltid stått sentralt hos Kjærnes og gjennom hans virke som musikklærer og senere rektor ved både Ås og Frogn Kommunale musikk- og kulturskoler har han vært med på å utvikle dagens fleksible litteratur for mindre ensembler.




BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)



is one of Norway?s most published wind band composer and arranger. Starting out as a 7-year-old Euphonium player (and later,trombone) in a local school band, he has learned this instrumentation from the inside and as an arranger, composer and conductor he has been working with wind bands all his life. The first education was to be a music teacher, but then composing and arranging became more important and led to composition studies at the Music Academy of Oslo. As a composer he is inspired by an aural based serialism, and with a strong influence of jazz, many of the pieces have mild dissonances and tonal centrums. Some of this can also be heard in some of his arrangements. Children?s experience of music has always been important to Kjærnes and working as a teacher, and later headmaster of a music school led to developing many of the flexible instrumentations that today are published. As the leader, for many years, of the Norwegian Band Federations adjudicating committee, he is also much used as a guest conductor and adjudicator in local and national competitions.Ved å spille dette arrangementet om igjen fra begynnelsen ved å benytte 1. Hus vil man kunne synge alle fire versene som Henrik Wergeland skrev til denne vakre melodien til den belgiske operakomponisten Grétry(1741 ? 1813). Sangen er skrevet ut fra datidens barneøyne og ble veldig populær. En annerledes nasjonalsang som også henviser i teksten til ?Ja vi elsker?.



1.


Vi ere en nasjon vi med, vi små, en alen lange.


Et fedreland vi frydes ved, og vi, vi ere mange.


Vårt hjerte vet, vårt øye ser hvor godt og vakkert Norge er.


Vår tunge kan en sang blant flere av Norges æressange.


2.


Mer grønt er gresset intetsteds, mer fullt av blomster vevet


Enn i det land hvor jeg tilfreds hos mor og far har levet.


Jeg vil det elske til min død, ei bytte det hvor jeg er født,


Om man i paradis meg bød av palmer oversvevet.


3.


Jeg ikke vil for fremmed vår, min norske vinter bytte.


Og fremmed slått ei nær forslår imot min faders hytte.


Han sier han er der så fri. Det ei så nøye fatter vi,


Men noe godt er visst deri som verd er å beskytte.


4.


Gid jeg da snart må blive stor ? jeg har så lenge biet ?


At tappert jeg kan verne for min faders dyre frihet!


Og skulle noen vel med makt få fedrelandet ødelagt?


Hvert liv, min fader jo har sagt, er til dets frelse viet.



CHILDRENS ANTHEM


This anthem has a melody composed by Grétry (1741-1813). He was born in Liége (today Belgium) but took on a French citizenship and worked as an opera composer in France. This beautiful melody was used by one of Norway?s famous writers Henrik Wergerland, who also was working hard to get Norway ?divorced? from Sweden. He (and others) started out to make a parade on the 17th of May to selebrate the constitution that was made in 1814 when Denmark sold us out to Sweden. It was not a military parade, but it was a piecful parade of children singing Norwegian songs. The lyric is written so you think it is how our freedom struggle will be like for a child. It also refers to the Norwegian National Anthem. Since it was used in the parades, many Norwegian sing this song as if it was a march, even if it is notated in ¾ time. (Starting out with beat 2 in the first bar of the melody and then put pressure on every 2nd beat as if it was a march).



BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)


er en av Norges mest publiserte korpsarrangører. Oppvokst i Nordby skolekorps med Bariton og Trombone som instrument, har han vært med i korpsbevegelsen siden 1960. Han skrev sitt første arrangement i 1964 (12 år gammel) for en gruppe med-musikanter og har siden vært aktiv som arrangør, komponist, dirigent og dommer i NMF regi. Han er utdannet musikklærer (Høgskolen i Hedemark), men har også en komponistutdanning fra Norges Musikkhøgskole. Som komponist er han inspirert av lyttekontrollert serialisme med en sterk påvirkning fra jazz og rytmisk musikk, med milde dissonanser og tonale tyngdepunkt. Barns musikkopplevelse har alltid stått sentralt hos Kjærnes og gjennom hans virke som musikklærer og senere rektor ved både Ås og Frogn Kommunale musikk- og kulturskoler har han vært med på å utvikle dagens fleksible litteratur for mindre ensembler.



BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952)


is one of Norway?s most published wind band composer and arranger. Starting out as a 7-year-old Euphonium player (and later,trombone) in a local school band, he has learned this instrumentation from the inside and as an arranger, composer and conductor he has been working with wind bands all his life. The first education was to be a music teacher, but then composing and arranging became more important and led to composition studies at the Music Academy of Oslo. As a composer he is inspired by an aural based serialism, and with a strong influence of jazz, many of the pieces have mild dissonances and tonal centrums. Some of this can also be heard in some of his arrangements. Children?s experience of music has always been important to Kjærnes and working as a teacher, and later headmaster of a music school led to developing many of the flexible instrumentations that today are published. As the leader, for many years, of the Norwegian Band Federations adjudicating committee, he is also much used as a guest conductor and adjudicator in local and national competitions.



Filters
Sort
display